×
☰ Menu
robertdouw.nl

AUTO VAN HET JAAR 2020

BMW 1-Serie

Auto's
| 24-02-2020
Op 2 maart wordt bekendgemaakt welke auto zich de Auto van het Jaar 2020 mag noemen. In deze miniserie tel ik af tot dat moment door elke dag een van de zeven genomineerden te bespreken. Ik probeer de kansen van elke finalist in te schatten en zet model en merk in historisch perspectief. Met nog zeven dagen te gaan, is het vandaag de beurt aan de BMW 1-Serie.
Blauwe en witte auto
Vooraanzicht van de BMW 1-Serie in twee verschillende uitvoeringen
BMW en de Auto van het Jaar-verkiezing
BMW is meerdere keren genomineerd geweest. In 1987 werd de 7-Serie 3e, in 2018 kwam de 5-Serie even ver. De tweede plaats was vijf keer voor BMW: in 1966 met de 1600, in 1968 met de 2500/2800, in 1976 met de 3-Serie, in 1978 met de 7-Serie en in 2014 met de i3. Een eerste prijs, en daarmee de titel Auto van het Jaar, heeft BMW echter nog nooit behaald. Zou het ze dit jaar wél lukken?

De stamboom van de 1-Serie
De 1-Serie die dit jaar genomineerd is voor de titel Auto van het Jaar is alweer de derde generatie van het model. De vorige 1-Serie kwam in 2012 op de markt en werd gefacelift in 2015. Op basis van die 1-Serie bouwde BMW ook de 2-Serie: vanaf 2014 als Coupé en vanaf 2015 ook als Cabrio. Op basis van de eerste 1-Serie – introductie: 2004, facelift: 2007 – bouwde BMW er ook een Coupé en Cabrio, maar die heetten gewoon 1-Serie, net als de hatchback. Voordat BMW de 1-Serie uitbracht deed het merk al een paar minder succesvolle pogingen met een compacter model dan de 3-Serie sedan. Vanaf 1994 was er ook een 3-Serie Compact, die in 2001 een opvolger kreeg. Dit waren allebei meer ‘sedans met een afgehakte kont’ dan echte hatchbacks. Het vervangen van dat model door de 1-Serie, wél een echte hatchback, bleek al snel een goede keuze.

De kansen van de 1-Serie
In tegenstelling tot zijn voorgangers, heeft de nieuwe 1-Serie voorwielaandrijving. Daardoor heeft ‘ie meer interieurruimte, waar vooral de benen van de passagiers achterin van profiteren. Bovendien is er meer bagageruimte dan in het vorige model en, nog belangrijker, ook meer dan zijn belangrijkste concurrenten: de Mercedes-Benz A-klasse en Audi A3. De afwerking en het materiaalgebruik voorin zijn heel goed. Het scherm met bediening via i-Drive is heel gebruiksvriendelijk. Het is stil in het interieur en het rijgedrag is voorspelbaarder dan bij het vorige model. Daarmee kan hij de concurrentie met de premium concurrenten aan, maar hij loopt niet voor. Het design is natuurlijk smaakafhankelijk, maar ik vind het geen vooruitgang ten opzichte van oudere BMW’s.

Wordt de 1-Serie de Auto van het Jaar 2020?
Het is ongetwijfeld een hele goede auto, en het feit dat het een C-segmenter is zou statistisch in zijn voordeel moeten spreken, maar ik denk niet dat de titel dit jaar naar BMW gaat. Er zijn denk ik te veel andere genomineerden die in één of meer opzichten echt vernieuwend zijn. En dat is de 1-Serie, voor zover ik dat kan inschatten, niet echt.

Bronnen