×
☰ Menu
robertdouw.nl

AUTO VAN HET JAAR 2020

Porsche Taycan

Auto's
| 27-02-2020
Op 2 maart wordt bekendgemaakt welke auto zich de Auto van het Jaar 2020 mag noemen. In deze miniserie tel ik af tot dat moment door elke dag een van de zeven genomineerden te bespreken. Ik probeer de kansen van elke finalist in te schatten en zet model en merk in historisch perspectief. Met nog vier dagen te gaan, is het vandaag de beurt aan de Porsche Taycan.
Witte en blauwe auto
Voor- en achteraanzicht van de Porsche Taycan
Porsche en de Auto van het Jaar-verkiezing
Porsche is een sportautomerk, en sportauto’s scoren over het algemeen niet heel hoog op zaken als zuinigheid, gebruiksgemak, milieuaspecten en prijs. Toch heeft Porsche wel een keer de titel Auto van het Jaar op zijn naam mogen zetten. Niet met het icoon 911, maar met de 928, die ondanks de titel Auto van het Jaar 1978 een mindere iconische status heeft. Zou de Taycan de tweede Porsche in de top-drie van de Auto van het Jaar-verkiezing worden? Of misschien wel Porsches tweede winnaar?

De stamboom van de Taycan
De Taycan is een helemaal nieuw model. Toch gaat het verhaal van dat model wel een aantal jaren terug: in 2015 presenteerde Porsche de eerste voorbode voor hun elektrische vierzitter, de Mission E. De productieversie van Porsches eerste volledig elektrische auto lijkt erg veel op dat studiemodel. Als je de aandrijving even buiten beschouwing laat, dan komt de Taycan nog het meest in de buurt van de Panamera. Ook dat is een vierdeurs model, al is de Taycan net wat compacter van buiten. In de jaren ’80 heeft Porsche wel onderzoek gedaan naar een vierdeurs 928, maar dat model heeft het nooit verder gebracht dan het stadium van prototype. De Taycan is dus in meerdere opzichten een vernieuwende Porsche. Bovendien wordt de auto gezien als de eerste serieuze Europese concurrent voor de Tesla Model S. En daar blijkt vraag naar te zijn.

De kansen van de Taycan
Statistisch is de kans dat een grote, dure sporthatchback de Auto van het Jaar wordt erg klein. En toch is de Taycan gekozen als een van de zeven genomineerden voor de titel. De reden daarvoor: het is gewoon een hele goede auto. Autojournalisten hebben het over ‘de eerste elektrische auto waar een petrolhead blij van wordt’, ‘één van de betere GT’s waar ik ooit in heb gereden’ en dat ‘het verlies aan sound niets afdoet aan het Porsche-gevoel’. Natuurlijk wordt de Taycan vergeleken met De Grote Concurrent, de Tesla Model S. In het kort: de Tesla komt verder op één keer laden en de automatische cruise control met lane keeping van de Porsche komt niet in de buurt van Tesla’s Autopilot, maar qua afwerking, ergonomie en rijgedrag doet de Porsche het vele malen beter. Ergens heb ik het gevoel dat sommige Europese autojournaliste heel graag eindelijk een echt Europees antwoord op de Model S willen en dat de Taycan aan dat sentiment wel eens wat extra punten over kan houden. Dat de hoofdruimte achterin krap is en dat de bagageruimte ook niet is waar je zo’n Taycan voor koopt zal niemand verrassen. De Taycan zou dat wel eens kunnen gaan doen…

Wordt de Taycan de Auto van het Jaar 2020?
…want ik denk dat deze Porsche een goede kans maakt de tweede Porsche met de titel te kunnen worden. Los van de prijs en misschien het gebruiksgemak scoort hij hoog op alle criteria die de jury hanteert. De Taycan zou dus zomaar de Auto van het Jaar 2020 kunnen worden – ik verwacht ‘m in elk geval terug te zien in de top drie.

Bronnen