×
☰ Menu
robertdouw.nl

AUTO VAN HET JAAR 2021

Dít is de Auto van het Jaar 2021!

Auto's
| 01-03-2021
De Toyota Yaris is de Europese Auto van het Jaar 2021. Dat werd eerder vandaag bekendgemaakt via een livestream vanuit Genève. Hoe hebben de andere genomineerden het gedaan? En komt dat een beetje overeen met mijn voorspelling van gisteren?
Foto van een auto met het logo van de verkiezing.
De Auto van het Jaar 2021
De winnaar
De jury gaf in totaal 266 punten aan de Toyota Yaris, waarmee dat model de titel Auto van het Jaar 2021 binnensleepte. De volledige eindlijst ziet er zo uit:
  • 1. Toyota Yaris (266 punten)
  • 2. Fiat 500 (240 punten)
  • 3. Cupra Formentor (239 punten)
  • 4. Volkswagen ID.3 (224 punten)
  • 5. Škoda Octavia (199 punten)
  • 6. Land Rover Defender (164 punten)
  • 7. Citroën C4 (143 punten)

Mijn voorspellingen
Op basis van wat statistieken kwam ik gisteren tot de volgende top 7:
  • 1. Fiat 500
  • 2. Volkswagen ID.3
  • 3. Toyota Yaris
  • 4. Škoda Octavia
  • 5. Citroën C4
  • 6. Cupra Formentor
  • 7. Land Rover Defender

Toch dacht ik niet dat dit de uitslag zou worden. Mijn inschatting was dat de eindlijst meer in de buurt zou komen van het volgende:
  • 1. Fiat 500
  • 2. Citroën C4
  • 3. Volkswagen ID.3
  • 4. Land Rover Defender
  • 5. Toyota Yaris
  • 6. Cupra Formentor
  • 7. Škoda Octavia

De Yaris heeft het dus beter gedaan dan ik op basis van de statistieken aangaf, en mijn eigen inschatting zat er nog verder naast. Mijn winnaar, de 500, heeft net naast het hoogste podium gegrepen. In veel landen is de infrastructuur voor elektrische auto's nog heel beperkt, en dan heb je meer an een hybride Yaris dan aan een volledig elektrische 500. Mijn blik was daar wellicht wat te Nederlands. Twee van de drie Nederlandse juryleden gaven ook de meeste punten aan de 500.

De derde plaats voor de Cupra Formentor vind ik ook een groete verrassing. Cupra is natuurijk een nieuw merk en heeft dus niet eerder kunnen winnen; dat zal mijn lijste op basis van de statistieken beïnvloed hebben. Daarnaast lijken veel juryleden liever een sportief rijdende SUV met eventueel een plug-in-hybride aandrijflijn te rijden dan een volledig elektrische auto als de ID.3. De Kever en Golf van de 21e eeuw komt niet verder dan de vierde plaats (wat natuurlijk als best een prestatie is, in het geheel van de 28 auto's die in eerste instantie genomineerd waren.)

Wat me het meest verbaast aan de uitslag is de lage score van de C4, die maar 143 punten kreeg. Het lijkt erop dat de winst van de 208 vorig jaar – zelfde concern, gedeelde techniek – de Fransoos parten heeft gespeeld.
Plattegrond van Europa met plaatjes van auto's.
De auto's met de meeste stemmen per land.
Yaris niet in de Top 50
Het aantal punten dat elk model heeft gekregen is interessant als je de winnaar met de andere genomineerden van hetzelfde jaar wilt vergelijken, maar als je over de langere termijn kijkt, zeggen die punten niet zoveel. Dat komt doordat het aantal juryleden per jaar varieert, en daarmee dus ook het maximaal te behalen aantal punten. Bovendien is het puntensysteem sinds de eerste uitreiking een paar keer aangepast. Om een goede vergelijking te maken, moet je dus niet naar de punten kijken, maar naar het percentage van het maximaal te behalen aantal punten per jaar. Dat levert een heel andere lijst op dan wanneer je alleen naar de punten kijkt. Binnenkort begin ik op deze site en op mijn Instagramaccounts @robertdouw en @robertdouw_cars de wekelijkse serie Auto van het Jaar Top 50. De Auto van het Jaar 2021 staat daar niet in. Ben jij ook benieuwd welke vijftig auto's wél het best hebben gescoord in de belangrijkste Europese autoverkiezing? Hou dan mijn site en Instagram in de gaten!

Bronnen

De afbeeldingen heb ik samengesteld uit afbeeldingen van de site van Car of the Year. Daar komt ook de informatie over de resultaten van de verkiezing Auto van het Jaar 2021 vandaan. De kaart op de onderste afbeelding komt van Google Maps.