1992

/

2022


NEW CLASSIC / NEW

Auto's
| 2022

Zo'n 30 jaar geleden begon mijn interesse in auto's serieuze vormen aan te nemen. Als jongetje van 9 begon ik in 1992 mijn eigen fantasie-automerk, waarbij ik echte auto's als voorbeeld nam voor mijn tekeningen. Best een raar idee dat sommige van die auto's, waar ik bij de plaatselijke dealer folders van haalde, vandaag de dag tot de klassieke auto's gerekend worden.

Er is geen officiële definitie van 'klassieke auto', maar in de regel worden auto's van 30 jaar of ouder tegenwoordig gezien als klassieker. Auto's van 1992 zijn dan vanaf dit jaar klassiek (NEW CLASSIC). In deze serie vergelijk ik ze met hun meest recente nakomeling (NEW), voor zover die er is. De automarkt is sinds 1992 namelijk behoorlijk veranderd, zoals je zult zien als je naar beneden scrolt en verder leest. (Er komt elke week een auto bij.)




Toyota Corolla

/

Toyota Corolla


In 1992 introduceerde Toyota een nieuwe generatie Corolla. Die was er als 3- en 5-deurs hatchback, 5-deurs liftback, sedan en stationwagon. Vandaag de dag is de Corolla er als 5-deurs hatchback, sedan en stationwagon. Behalve het vervallen van twee carrosserievarianten lijkt er weinig veranderd. Dat is natuurlijk niet helemaal waar: de hatchback heette in Europa een tijdlang Auris en vooral qua techniek en infotainment is er een flinke generatiekloof. Toch is de Toyota Corolla in deze reeks een van de auto's waarbij er het minst is veranderd in 30 jaar. Never change a winning team.

NAAR BOVEN




Ford Escort

/

Ford Focus


De Ford Escort van 1992 was geen nieuw model, maar een facelift van het model dat toen pas twee jaar op de markt was. In 1995 volgde nóg een facelift, wat wel aangaf dat de Escort zijn beste tijd had gehad. Vanaf 1998 gooide Ford het over een totaal andere boeg met de Focus. Bij het model dat nu in de showroom te vinden is, zijn de scherpe randjes van de eerste Focus wel verdwenen, maar het is wel nog steeds een 'echte' hatchback, waar de Escort meer een liftback was.

NAAR BOVEN




Citroën ZX 3-deurs

/

Citroën C4


Waar de driedeurs hatchback in de jaren 1990 bijna een vast gegeven was in het C-segment, zoek je daar tegenwoordig tevergeefs naar. De Citroën ZX werd in 1991 geïntroduceerd als 5-deurs hatchback, maar vanaf 1992 was er ook een 3-deurs, in 1994 aangevuld met de Break (stationwagon). Ik hou van het opgeruimde en ingetogen ontwerp van de ZX en van de herkenbare dieselroffel van de 1.9. Het verschil met nu kan bijna niet groter zijn: de huidige C4 is een expressief vormgegeven liftback met SUV-trekjes, onder andere verkrijgbaar met elektronische aandrijving.

NAAR BOVEN




Opel Astra sedan

/

Opel Astra


Een sedan in het C-segment was al net zo alledaags als de 3-deurs hatchback, maar is tegenwoordig bijna voorbehouden aan de Duitse 'premiummerken' (die in 1992 nog niet aan C-segmenters deden). De Astra sedan heeft het altijd minder goed gedaan dan de hatchback en in 2004 hield Opel het voor gezien. Met de sedan dan, in Europa. De Astra is er nog steeds, zij het alleen als vijdeurs hatchback en Sports Tourer (stationwagon). Het model heeft geen Amerikaanse genen meer, maar Franse. De huidige Astra is dus Europeser dan ooit.

NAAR BOVEN




Volkswagen Vento

/

Volkswagen Golf


Volkswagen heeft de sedanversie van de Golf altijd verkocht onder een andere naam: Jetta, Vento, Bora, Jetta. Met de Vento (buiten Europa Jetta geheten) wilde VW de sedan wat meer losweken van de Golf. Een duidelijk afwijkend front was echter niet genoeg om te verdozelen dat het een Golf-met-kont was. Echt succesvol werden de sedans niet in Europa, dus is de Jetta van 2018 hier nooit te koop geweest. De hedendaagse Volkswagen die er het meest bij in de buurt komt, is de Golf, verkrijgbaar als 5-deurs hatchback en als Variant (stationwagon).

NAAR BOVEN




Kia Sephia

/

Kia Ceed


In de eerste helft van de jaren 1990 kwam Kia naar Europa, in het ene land wat eerder dan het andere. De Sephia was het eerste zelfontwikkelde model van Kia en was eerst alleen leverbaar als sedan. In 1996 werd daar een hatchback aan toegevoegd, hoewel dat eigenlijk meer een liftback was. De eerste echte hatchback was de Cerato die in 2004 naar Europa kwam en in 2007 werd opgevolgd door de cee'd. De huidige Ceed (inderdaad anders geschreven) was in 2021 één van de weinige hatchbacks in het C-segment waarbij het marktaandeel in Europa uitbreidde in plaats van kromp. Kia is lekker bezig.

NAAR BOVEN




Subaru Impreza

/

Subaru Impreza


De Impreza was een nieuw model voor Subaru in 1992, dat zich als gebruikelijk voor Subaru van de concurrentie wist te onderscheiden met boxermotoren en vierwielaandrijving. Er was een variant die het midden hield tussen een hatchback en stationwagon, maar de sedan zag je vaker. Dat model behaalde namelijk de nodige rallytitels en met de WRX was er ook een straatversie. Tegenwoordig is de Impreza in Europa altijd een hatchback, hoewel het model op sommige Europese markten helemaal niet meer geleverd wordt.

NAAR BOVEN




Mitsubishi Lancer Wagon

/

Mitsubishi Eclipse Cross


Mitsubishi liep een aantal keer voor de mode uit (MPV, SUV, PHEV), maar wist dat niet te verzilveren. Op het moment biedt het merk in de meeste Europese landen nog maar twee of drie modellen aan. Daarvan komt de Eclipse Cross het meest in de buurt van de vroegere Lancer Wagon. Het model van 1992 volgde de sedan, die in 1991 was geïntroduceerd, hoewel de Wagon op sommige Europse markten eerder leverbaar was. De Lancer had veel rally-succes als Evolution, maar ook dat vertaalde zich niet naar de Europese verkopen. Sinds 2017 wordt de Lancer niet meer verkocht in Europa.

NAAR BOVEN




Mitsubishi Colt

/

Mitsubishi Space Star


De Colt van 1992 was in feite de hatchbackversie van de Lancer en dus viel het model in het C-segment. Hij was alleen leverbaar als driedeurs en was zo'n 10 cm korter dan een Golf of Astra. Waar die modellen groeiden, werden de volgende Colts juist wat korter, waardoor het een B-segmenter werd. In 2012 viel het doek voor de Colt en sindsdien neemt de nog iets kleinere Space Star de honneurs waar. Mitsubishi heeft aangekondigd dat er in 2023, naast de Space Star, een nieuwe Colt komt. Afgaande op de teaserfoto (zie de inzet) wordt dat een licht gewijzigde Renault Clio.

NAAR BOVEN




Nissan Micra

/

Nissan Micra


Rond 1990 waren veel compacte auto's aan vervanging toe, en dus kwamen er in het laatste decennium van de vorige eeuw heel wat nieuwe A- en B-segmenters op de markt. De meeste daarvan waren een stuk leuker vormgegeven dan hun voorgangers. Zo ook de Micra van 1992, die de eerste Europese Auto van het Jaar van een Japans merk werd. Door de jaren heen werd de Micra nog wat boller van vorm, tot 2016, toen Nissan het huidige model onthulde. Bij de volgende Micra, een elektrische auto op basis van de komende Renault 5, lijken de ronde vormen weer terug te komen (zie inzet).

NAAR BOVEN




Peugeot 106

/

Toyota Aygo X / Fiat 500 3+1


In 1991 had Peugeot de driedeurs 106 geïntroduceerd, in 1992 volgde de vijfdeurs. De 106 werd opgevolgd door de 107 en 108. Tegenwoordig heeft Peugeot helemaal geen model meer in het A-segment. Wat komt dan het meest in de buurt van een opvolger? De 108 was technisch vrijwel gelijk aan de Toyota Aygo, die in de vorm van de Aygo X wel een opvolger heeft, dus dat is een optie. Verder maakt Peugeot sinds 2021 onderdeel uit van Stellantis, net als onder andere Fiat. De 500e zou heel goed de basis kunnen vormen voor een e-108. De 500e komt als 3+1 het meest in de buurt van een vijfdeurs.

NAAR BOVEN




Subaru Vivio

/

Toyota Aygo X


Nog zo'n leuk kleintje uit 1992: de Subaru Vivio, destijds leverbaar als drie- en vijfdeurs. De Vivio was uitgerust met een motortje met een cilinderinhoud van 658 cc, afgerond 660. De 6 in Romeinse cijfers is VI, en als je dan de 0 vervangt door een O, krijg je VIVIO. Dat doet bovendien denken aan vivid ('helder, levendig, sterk') en dat klinkt natuurlijk lekker levenslustig. Helaas hield die levenslust het maar vol tot 1998. De opvolger van de Vivio kwam niet naar Europa. Gezien het aandeel van Toyota in Subaru, komt de Aygo X daar nog het meest bij in de buurt.

NAAR BOVEN




Suzuki Swift Cabrio

/

Suzuki Swift (Hybrid)


Begin jaren '90 waren er op de Nederlandse markt een stuk of 10 cabrio's op basis van een hatchback om uit te kiezen. Nu, in 2022, kom ik maar tot 3, als ik het linnen dakje van de Fiat 500C meetel. De Suzuki Swift Cabrio van 1992 is een van de 10 uit de eerste zin. Hoewel de Swift als hatchback van 1989 tot 2003 nagenoeg ongewijzigd in productie bleef, hield de Cabrio het maar vol van 1992 tot 1995. Van de huidige Swift is er dus ook geen open versie. Je kunt 'm wel met een zwart dak krijgen – dan lijkt het in ieder geval nog een beetje op een cabrio met een gesloten dak...

NAAR BOVEN




Honda CRX (Del Sol)

/

Honda Civic e:HEV


In 1983 introduceerde Honda de CRX, een compacte coupé (of Kammback) met de techniek van de Civic, die in 1987 werd gevolgd door een tweede generatie. De CRX Del Sol van 1992, die in sommige landen als CRX werd verkocht en in andere als Civic Del Sol, was echter een targa. Vandaar del sol, Spaans voor 'van de zon'. Na de Del Sol is er geen CRX meer geweest. De eerste Insight en de CRZ leken er qua uiterlijk wel wat op. Een Del Sol-achtige heeft Honda niet meer in het aambod gehad. Tegenwoordig komt de net nieuwe Civic e:HEV nog het meest in de buurt, al is dat een totaal andere auto.

NAAR BOVEN




Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet

/

Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet


De afname van het aantal cabriolets geldt niet voor de hele automarkt: waar Mercedes-Benz in 1992 twee open auto's in de aanbieding had, zijn dat er nu vier. Toch is dat aantal ook bij Mercedes hoger geweest, want in 2016 had de koper de keuze uit maar liefst zes cabriolets/roadsters. Met de op komst zijnde nieuwe C- en E-Klasse is het ook maar de vraag hoe lang daar een cabrioletversie blijft bestaan. Hoe het ook zij, in 1992 bracht het luxemerk uit Stuttgart de E-Klasse Cabriolet op de markt en nu, 20 jaar later, kun je met je haren in de wind rijden in diens nakomeling met dezelfde naam.

NAAR BOVEN




Rolls-Royce Corniche IV

/

Rolls-Royce Dawn


De Corniche IV stamt uit de tijd dat bij wijze van spreken elke Rolls-Royce ook als Bentley te krijgen was. Daardoor lijkt de Corniche IV niet alleen als twee druppels water op de III, maar ook op de Bentley Continental. In 1998 werd Rolls-Royce Motors gekocht door Volkswagen, maar de merkrechten op de naam en het logo van Rolls-Royce werden in 2003 het eigendom van BMW, waarna Volkswagen het bedrijf voortzette onder de naam Bentley. Zodoende gingen Rolls-Royce en Bentley voortaan weer hun eigen weg en valt er weer echt iets te kiezen als je een paar ton aan een auto wilt besteden.

NAAR BOVEN




Bentley Brooklands

/

Bentley Flying Spur


Terwijl Rolls-Royce in 1992 de Corniche IV introduceerde, kwam zustermerk Bentley in dat jaar met de Brooklands, een gemoderniseerde Mulsanne S of Eight. En waar de Corniche IV een evenknie had in de Continental, volgde in 1993 de vernieuwde RR Silver Spirit als variatie op de Brooklands. Die laatste werd opgevolgd door de Arnage, met op zijn beurt de Mulsanne en Continental Flying Spur als nakomelingen. In die bloedlijn is nu alleen de Flying Spur (zonder Continental, voor meer onderscheid met de GT en GTC) nog nieuw te koop. Zonder RR-broertje, maar mét de Rolls-Royce Ghost als concurrent.

NAAR BOVEN




Audi V8 4.2

/

Audi S8


'Audi V8' is niet alleen een aanduiding voor de motorblokken met 8 cilinders van het merk met de vier ringen, maar van 1988-1993 ook de naam van hun vlaggenschip. In de jaren 1980 had Audi de 100 aangepast en uitgebouwd en voorzien van een 3.6 V8. In 1992 kwam de overtreffende trap, de 4.2: die leverde 206 kW / 280 pk, via het Quattrosysteem verdeeld over vier wielen. Tegenwoordig levert Audi alleen nog een 4.0 V8-motor in de S8 (de A8 heeft een V6), maar dan heb je wel gelijk 420 kW / 571 pk – meer dan het dubbele van de V8 uit 1992!

NAAR BOVEN




Cadillac Seville

/

Cadillac CT5


Amerikaanse sedans waren er veel in 1992, en ook in Europa kon je ze kopen. Dat is nu, in 2022, totaal veranderd. Neem de Cadillac Seville: die heeft een nakomeling in de vorm van de CT5, maar die is in Europa niet te koop. Sterker nog, de cross-over XT4 is de enige Cadillac in het Europese modelaanbod, en dan ook nog alleen maar in een handjevol landen. En dat terwijl de eerste Seville in 1975 werd geïntroduceerd als concurrent voor de Europese luxesedans van Mercedes-Benz, BMW en Audi , waaraan men bij Cadillac bang was hun positie als hét luxemerk te verliezen.

NAAR BOVEN




Chrysler Vision

/

Chrysler 300


Ook Chrysler had een visie op hoe de Europese concurrentie te lijf moest worden gegaan, in de vorm van de Vision. Deze sedan, in de VS verkocht onder de merknaam Eagle, was direct herkenbaar als een Chryslerproduct door het cab-forwarddesign, waarbij de ver naar voren geplaatste A-stijl en de grote wielbasis moesten zorgen voor een ruim interieur. De Vision was bedoeld was als sportieve sedan, waar destijds eend slank ontwerp bij hoorde. Nakomeling 300 is een heel andere auto. Chysler is al jaren weg uit Europa, dus de 300 is hier niet meer te koop (ook niet als Lancia, gelukkig).

NAAR BOVEN




Buick LeSabre

/

Buick LaCrosse


Sommige Amerikaanse sedans zijn alleen niet meer te koop in Europa, in andere gevallen gaat de teloorgang van de sedan nog verder. Het merk Buick, al in 1996 uit Europa vertrokken, levert op de Noord-Amerikaanse thuismarkt alleen nog twee SUV’s, de Encore en Envision. De tijden dat de LeSabre bij de bestverkochte auto’s hoorde, zijn ook daar al decennia voorbij. Toch is er vandaag de dag een nakomeling van de LeSabre die het merk in 1992 op de markt bracht: in China levert Buick de LaCrosse, naast nog vier andere sedans. Al lopen ook in China de sedan-verkopen langzaam terug.

NAAR BOVEN




Mercury Sable

/

Ford Taurus


Vergeleken met de Mercury Sable valt het lot van de eerder beschreven Cadillac, Chrysler en Buick nog mee. In 2011 werd de laatste auto onder de merknaam Mercury gebouwd, al is het nog steeds een actief geregistreerd handelsmerk van Ford. De Sable was in feite ook een Ford Taurus met andere logo’s. De auto die het meest in de buurt komt van een nakomeling van de Mercury Sable is dan ook de huidige Ford Taurus, die alleen nog te koop is in China en het Midden-Ooosten. In Europa was de Sable noch de Taurus erg populair; hier ging men liever voor een maatje kleiner met de Sierra.

NAAR BOVEN




Renault Safrane

/

Renault Austral


Niet alleen Amerikaanse merken hadden moeite met de concurrentie van de Grote Duitse Drie. Renault deed in 1992 een een-na-laatste poging tot succes in het E-segment met de Safrane; volgens goed Renaultgebruik geen sedan, maar een hatchback. Dat laatste gold ook voor diens opvolger, de Vel Satis. Waar BMW van de 5-Serie (E34) 1.331.056 exemplaren wist te verkopen, bleef de Safrane steken op 310.000. De Vel Satis kwam maar tot 62.201. Tegenwoordig is de grootste Renault de Austral, een SUV die eerder in de lijn van de Laguna of Mégane kan worden gezien dan in die van de Safrane.

NAAR BOVEN




BMW 5-Serie Touring

/

BMW 5-Serie Touring


BMW mag dan een van de grote concurrenten van de voorgaande auto’s zijn geweest, ook bij de Beierse Motorfabrieken gaat het natuurlijk allemaal niet vanzelf. Om hun marktaandeel uit te breiden maakte BMW van de 5-Serie (E34) niet alleen een veel betere auto dan zijn voorganger, maar voegde het merk in 1992 voor het eerst ook een stationwagon toe aan het aanbod. En met succes. De 5-Serie is er nog steeds als sedan en als Touring, in de huidige generatie o.a. met plugin-hybride aandrijflijn. De volgende (introductie verwacht in 2023) komt ook als elektrische i5.

NAAR BOVEN




Toyota Carina E

/

Toyota Camry


Naast de Corolla introduceerde Toyota in 1992 de Carina E. Die E moest aangeven dat de auto speciaal voor Europa was ontwikkeld en ook in Europa (het VK) werd gebouwd, ook al had hij veel overeenkomsten met de in Azië verkochte Corona. Die Corona werd opgevolgd door de Camry, die ook in Europa werd verkocht, maar dan als grotere sedan boven de Avensis, de werkelijke opvolger van de Carina E. De Avensis groeide, de Camry verdween van de Europese markt. In 2018 stopte Toyota de productie van de Avensis en vanaf 2019 mag de Camry Hybrid dat gaatje in de Europese markt vullen.

NAAR BOVEN




Mazda 626

/

Mazda6


Tegenwoordig is een sedan in het D-segment geen vanzelfsprekendheid meer. Dat de huidige 6 in de basis alweer uit 2013 stamt, spreekt boekdelen. In 1992 introduceerde Mazda echter maar liefst twee sedans in het D-segment. De eerste daarvan was de 626, waarbij de Europese versie verschilde van de Japanse en Amerikaanse modellen. In Europa kon je de 626 ook als de hierboven afgebeelde liftback krijgen. Die had een in de achterklep geïntegreerde spoiler, een uniek designelement. Wilde je een stationwagon, dan moest je genoegen nemen met de vorige generatie 626.

NAAR BOVEN






AUTO'S

Bekijk hier een overzicht van alles in de rubriek Auto's.


AUTO VAN HET JAAR TOP 50

Bekijk de hele Top 50

AUTO VAN HET JAAR 2022

Auto van het Jaar 2022

ERFGOED IN AUTO-ONTWERPEN

Opel Astra