SIZE MATTERS

Auto's
| 2022

De kwestie: auto's zijn de afgelopen decennia behoorlijk toegenomen in grootte. Veel auto's van nu zijn net zo lang of zelfs langer dan auto's uit een hoger segment voorheen waren. De gegevens in de afbeeldingen hieronder spreken boekdelen; kijk en vergelijk.
DE KWESTIE:
De laatste jaren wordt de ene na de andere compacte SUV op de markt gebracht, maar de Kia Sportage is een van de weinige waarbij er sprake is van meerdere eerdere generaties. Dat maakt hem geschikt voor Size Matters, want ook hier zien we een flinke groei in nog geen twee decennia. Opmerkelijk is dat de lengte meer is toegenomen dan de wielbasis. Voor beide geldt dat ze dichter bij de afmetingen van de Sorento van 2002 liggen dan bij de Sportage van 2004.
NAAR BOVEN

DE KWESTIE:
In 2020 kondigde Alfa Romeo aan dat de komende Tonale het gat moest gaan opvullen dat de Giulietta zou achterlaten. De Tonale is bijna twee decimeter langer dan de Giulietta, maar heeft nagenoeg dezelfde wielbasis. De Tonale concept uit 2019 had andere proporties, wat 'm in mijn ogen veel mooier maakt (swipe naar de 2e afbeelding). De 156 Crosswagon Q4 komt nog het meest in de buurt van een voorloper van de Tonale als compacte SUV. Al was dat een D-segmenter (voorloper van de Giulia), hij was in alle richtingen kleiner...
NAAR BOVEN

DE KWESTIE:
De eerste S60 was een vierdeurs coupé voor de concurrentie die term ging gebruiken en wat mij betreft nog steeds een van de beste auto-ontwerpen ooit. Een groter contrast met de hoekige 740 is bijna niet mogelijk. Qua formaat is de S60 meegegroeid met de concurrentie, waardoor de huidige S60 niet alleen twee decimeter langer is dan de eerste, maar ook nagenoeg even lang als de 740. De wielbasis van de S60 is zelfs groter dan die van dat voormalige topmodel.
NAAR BOVEN

DE KWESTIE:
In vergelijking met de 'oorspronkelijke' 500 van 1957 (2970 mm /116,9 inch kort) was de 500 van 2007 al een reus, maar de allernieuwste 500 doet daar nog een schepje bovenop: met 3,63 meter is de 500e bijna net zo lang als de Uno van 1983. Toch kon je in die laatste heel wat meer bagage meenemen...
NAAR BOVEN

DE KWESTIE:
Net als de originele C5 uit 2001 is de nieuwe C5 X een grote D-segmenter, die ook klanten uit het E-segment zou moeten aantrekken, aangezien de C6 al bijna tien jaar niet meer bestaat. Qua formaat zou de C5 X de taak aan moeten kunnen: hij is zelfs langer dan een XM uit 1989!
NAAR BOVEN

DE KWESTIE:
Wederom een auto die een segment naar boven lijkt te zijn verschoven, want de huidige Ford Fiesta is ongeveer even lang als de Escort uit 1990 (hij is zelfs iets langer). Vergeleken met het origineel uit 1976 is de Fiesta bijna een halve meter gegroeid!
NAAR BOVEN

DE KWESTIE:
De nieuwe Opel Astra Sports Tourer is aanzienlijk groter dan een Vectra Stationwagon uit 1996, laat staan een Astra Stationwagon uit 1992. De wielbasis is zelfs bijna net zo groot als die van de Insignia uit 2008. Dat is serieus groot...
NAAR BOVEN

DE KWESTIE:
De nieuwe Honda Civic e:HEV hatchback heeft een grotere wielbasis dan een Accord sedan uit 1998 en is bijna net zo lang. Als sedan is de nieuwe Civic 4.674 mm / 184,0 inch lang en ontgroeit hij zelfs de Accord van 2002! Overigens was de allereerste Civic uit 1972 slechts 3.405 mm lang...
NAAR BOVEN

DE KWESTIE:
De nieuwe Toyota Aygo X is niet alleen een stuk langer dan de Aygo die hij vervangt, hij is zelfs iets langer dan een Yaris van 1999!
NAAR BOVEN

DE KWESTIE:
De nieuwe Peugeot 408, een C-segment liftback, is veel groter dan zijn als Talbot ontworpen voorouder 309, en zelfs een beetje langer dan de D-segment sedan 407 van een krappe twee decennia geleden...
NAAR BOVEN



AUTO'S

Bekijk hier een overzicht van alles in de rubriek Auto's.


1992 / 2022

NEW CLASSIC / NEW

AUTO VAN HET JAAR TOP 50

Bekijk de hele Top 50

ERFGOED IN AUTO-ONTWERPEN

Opel Astra