×
☰ Menu
robertdouw.nl

AUTO VAN HET JAAR 2020

Tesla Model 3

Auto's
| 29-02-2020
Op 2 maart wordt bekendgemaakt welke auto zich de Auto van het Jaar 2020 mag noemen. In deze miniserie tel ik af tot dat moment door elk dag een van de zeven genomineerden te bespreken. Ik probeer de kansen van elke finalist in te schatten en zet model en merk in historisch perspectief. Met nog twee dagen te gaan, is het vandaag de beurt aan de Tesla Model 3.
Rode auto
Vooraanzicht van de Tesla Model 3
Tesla en de Auto van het Jaar-verkiezing
Tesla is een jong merk. Het werd in 2003 opgericht, maar van productie in grote series is pas sprake sinds 2009, toen de Model S werd geïntroduceerd. Dat model kwam pas in 2013 naar Europa, en in 2014 haalde het de derde plaats in de Auto van het Jaar-verkiezing. Dit jaar zou Tesla dus zijn eerste overwinning kunnen behalen. Zou de Model 3 daar in slagen?
Omdat Tesla alleen elektrisch aangedreven auto’s bouwt, kijk ik ook nog even hoe die techniek het er tot nu toe vanaf heeft gebracht bij de Auto van het Jaar-verkiezing. Vanaf 2001 behaalden meerdere modellen met een (deels) elektrische aandrijving de top drie. De Toyota Prius werd derde in 2001 en in 2014 haalde de BMW i3 de tweede plaats. De eerste plaats was in 2005 voor de Toyota Prius, in 2011 voor de Nissan Leaf en in 2012 voor de Opel Ampera / Chevrolet Volt. De meest recente Auto van het Jaar is ook een elektrisch model: in 2019 won de Jaguar I-Pace.

De stamboom van de Model 3
De Model 3 heeft geen stamboom. Dat wil zeggen – er is geen voorganger. Natuurlijk is er wel andere ‘familie’. Die bestaat op dit moment uit de Model S en Model X, en zal binnenkort worden aangevuld met de Model Y. Zoals ik eerder schreef levert dat een S3XY modellijn op. Maar er is meer. Voordat Tesla de auto-industrie hielp opschudden met de introductie van de Model S, was er in 2010 een elektrische roadster – de Tesla Roadster – op basis van de Lotus Elise. De Model 3 is natuurlijk een totaal andere auto, die daardoor – en oké, door belastingvoordeel – een veel breder publiek aanspreekt: in Nederland was het in 2019 de bestverkochte auto. Ik denk niet dat er eerder een auto in een jaar van plek 300 naar 1 is gegaan in de Nederlandse verkoopstatistieken… Voor de volledigheid moet ik er nog wel even bij vermelden dat de Model 3 in diezelfde statistieken in januari 2020 alweer teruggezakt was naar plek 83. Daarmee is het na de Opel Ampera-e de bestverkochte auto die alleen met elektrische aandrijving te koop is.

De kansen van de Model 3
Als je het over elektrische auto’s hebt, denken veel mensen gelijk aan Tesla. Wat het Amerikaanse merk in een relatief korte tijd heeft gepresteerd, is prijzenswaardig. Met de Model 3 voegt men daar nog iets belangrijks aan toe: het model is betaalbaarder dan de Model S. Dat zorgt waarschijnlijk voor meer volume voor het merk, maar ook voor een boost voor de verkoop van elektrische auto’s. (Al moet ik dat natuurlijk ook niet overdrijven, want een goedkope auto is het uiteraard ook weer niet.) Bovendien heeft Tesla een uitgebreid eigen netwerk aan laadpalen en loopt het merk voorop waar het gaat om autonome functies, de zogenaamde Autopilot. Nadelen zijn er echter ook: de afwerking in de Model 3 is niet van hetzelfde peil als de Europese premiummerken en in doordat Tesla alle functies gedigitaliseerd heeft, moet je voor elke handeling naar een menu op het grote centrale scherm.

Wordt de Model 3 de Auto van het Jaar 2020?
Ik vind dat Tesla waardering verdient voor de bijdrage die het merk levert aan de ontwikkelingen in de auto-industrie , en wat dat betreft zou de Model 3 wat mij betreft Auto van het Jaar mogen worden. Ik denk alleen niet dat dat gebeurt, omdat de Porsche Taycan overall een betere elektrische auto is en de Peugeot e-208 meer doet voor de bereikbaarheid van elektrisch rijden.

Bronnen