×
☰ Menu
robertdouw.nl

AUTO VAN HET JAAR 2020

Toyota Corolla

Auto's
| 01-03-2020
Op 2 maart wordt bekendgemaakt welke auto zich de Auto van het Jaar 2020 mag noemen. In deze miniserie tel ik af tot dat moment door elke dag een van de zeven genomineerden te bespreken. Ik probeer de kansen van elke finalist in te schatten en zet model en merk in historisch perspectief. Met nog één dag te gaan, is het vandaag de beurt aan de Toyota Corolla.
Lichtgrijze, rode en donkergrijze auto
Vooraanzicht van de Toyota Corolla, als Touring Sports, hatchback en Sedan
Toyota en de Auto van het Jaar-verkiezing
Zoals ik een paar dagen geleden al schreef, is de Europese Auto van het Jaar-verkiezing overwegend een Europees feestje, als je kijkt naar de winnaars. Pas in 1993 ging de titel voor het eerst naar een Japans merk, toen Nissan met de Micra won. Toch heeft Toyota vijf keer de top 3 weten te halen. In 2001 was de derde plaats voor de Prius, in 2010 kwam de iQ tot de tweede plaats en dat lukte ook de GT86 – samen met tweelingbroer Subaru BRZ – in 2013. De eerste overwinning behaalde Toyota in 2000 met de Yaris, en in 2005 mocht de Prius met die titel pronken. Zou de Corolla dit jaar voor het eerst de top-drie halen, en misschien zelfs de derde overwinning voor Toyota op zijn naam zetten?

De stamboom van de Corolla
Van alle genomineerden voor de titel Auto van het Jaar 2020 is de Corolla het model met de oudste naam. De eerste generatie Corolla stamt uit 1966. Sindsdien heeft Toyota altijd één of meerdere modellen onder die naam in het aanbod gehad: hatchbacks, liftbacks, sedans, stationwagens en coupés. Na de eerste generatie kwam in 1971 de tweede, in 1975 de derde, in 1979 de vierde, in 1983 de vijfde, in 1988 de zesde, in 1992 de zevende, in 1997 de achtste, in 2002 de negende, in 2007 de tiende, in 2013 de elfde en in 2019 dus de twaalfde generatie. Van 2003 t/m 2018 werden de hatchbacks en, vanaf 2013, ook de wagon (in Nederland, en ik denk in heel Europa) verkocht onder de naam Auris. De sedan hield de naam Corolla, maar werd niet in alle landen aangeboden. Voor de nieuwste generatie heeft Toyota de naam Auris dus weer aan de kant gezet, en heten de hatchback, Sedan en Touring Sports weer allemaal Corolla.

De kansen van de Corolla
Van alle Corolla’s die er zijn geweest, vind ik de nieuwe verreweg de meest geslaagde. En dan heb ik het alleen nog maar over hoe de auto eruitziet. Als ik mag geloven wat ik op YouTube gevonden heb, rijdt de auto ook goed. Ik citeer: “comfortabel met een dynamisch randje”. Bij de hybride-uitvoeringen is het verbruik gunstig. Verder heeft de auto veel standaard actieve veiligheidssystemen en ook in het algemeen een rijke standaarduitrusting. Het is een ‘aanbod waar je niet omheen kunt’ en een ‘Japanner die je niet langer alleen met je hoofd koopt’. Nadelen zijn er ook hier natuurlijk: er is weinig beenruimte achterin (vooral bij de hatchback, die een 6 cm kortere wielbasis heeft dan een de Sedan en Touring Sports), een beperkte bagageruimte en het infotainmentsysteem loopt achter op de concurrentie.

Wordt de Corolla de Auto van het Jaar 2020?
Statistisch gezien maken Japanse auto’s minder kans, maar daar staat tegenover dat auto’s uit het C-segment het vaak wel goed doen in de verkiezing. Daar komt bij dat de Corolla, de bestverkochte auto ter wereld, nog weer wat beter is geworden dan hij al was. Desondanks lijkt de auto nergens echt in uit te blinken. Mijn gevoel zegt: goede auto, maar geen titel voor Toyota, dit jaar.

Bronnen