×
☰ Menu
robertdouw.nl

AUTO VAN HET JAAR 2020

Ford Puma

Auto's
| 25-02-2020
Op 2 maart wordt bekendgemaakt welke auto zich de Auto van het Jaar 2020 mag noemen. In deze miniserie tel ik af tot dat moment door elke dag een van de zeven genomineerden te bespreken. Ik probeer de kansen van elke finalist in te schatten en zet model en merk in historisch perspectief. Met nog zes dagen te gaan, is het vandaag de beurt aan de Ford Puma.
Blauwe en grijze auto
Vooraanzicht van de Ford Puma in twee verschillende uitvoeringen
Ford en de Auto van het Jaar-verkiezing
Ford doet het vaak goed in de Auto van het Jaar-verkiezing. Zo heeft het merk zeven keer de derde plaats behaald: in 1964 met de Mustang, in 1977 met de Fiesta, in 1978 met de Granada, in 1990 met de Fiesta, in 2005 met de Focus, in 2008 met de Mondeo en in 2012 met de Focus. De tweede plaats was voor Ford in 1983 met de Sierra, in 1997 met de Ka en in 2001 met de Mondeo.
Met vijf overwinningen staat Ford op een gedeelde derde plaats in het lijstje met meeste AvhJ-titels per merk. De eerste keer dat Ford de bokaal mee naar huis mocht nemen, was in 1981, toen de Escort Auto van het Jaar werd. Die eer was in 1986 voor de Scorpio, in 1994 voor de Mondeo, in 1999 voor de Focus en tot slot in 2007 voor de S-Max. Zou dat dit jaar een voorlopig slot blijken?

De stamboom van de Puma
De Ford Puma die kans maakt op de titel Auto van het Jaar 2020 is een helemaal nieuw model. De naam Ford Puma kan je desondanks bekend voorkomen, want van 1998 tot 2002 bouwde Ford onder die naam een coupeetje op basis van de Fiesta. De nieuwe Puma valt, net als zijn oudere naamgenoot in het B-segment. In de SUV-line-up van Ford komt ‘ie tussen de EcoSport, ondanks z’n naam juist niet zo’n sportief model, en de Kuga, die ongeveer van het formaat van de Focus is. Omdat de nieuwe Puma in de markt wordt gezet als dynamische SUV, vond Ford het gerechtvaardigd de naam van de coupé af te stoffen. Het bekt ook wel lekker natuurlijk, ‘Ford Puma’.

De kansen van de Puma
Ford zet de Puma in de markt als ‘sportieve SUV’. Dat is terug te zien in de auto, zowel in positieve als negatieve zin. Het positieve is dat de auto er dynamisch uitziet voor een SUV en dat hij een stuk leuker is om in te rijden dan zijn concurrenten. Het nadeel is dat de been- en hoofdruimte achterin niet overhouden. Dat wordt echter weer goedgemaakt door de grootste bagageruimte in zijn klasse, met een apart vak eronder (de ’Megabox’), dat je met een tuinslang schoon kunt spuiten. Ik denk dat de meeste mensen vaker veel bagage meenemen dan dat er volwassenen achterin de auto zitten, dus wat mij betreft heeft Ford een goede keuze gemaakt. Daar zal echter niet iedereen zo over denken. Andere pluspunten: een digitaal dashboard (dat ik echter wel een beetje achterhaald vind ogen), afritsbare stoelhoezen en regeneratie van de remenergie, die een extra boost oplevert bij het optrekken zonder dat dat veel extra brandstof kost. De Titanium heeft een ander uiterlijk dan de ST-line en een andere afwerking in het interieur. Daardoor spreekt de auto waarschijnlijk een breder publiek aan.

Wordt de Puma de Auto van het Jaar 2020?
Het grootste pluspunt van de Puma is dat ‘ie heel lekker rijdt. Ik vind het uiterlijk ook geslaagd, zeker bij de ST-line. Het is een sterke toevoeging aan een populair segment. Ik verwacht dat de Puma goed gaat verkopen en hij maakt ook een goede kans op de titel; een plek bij de eerste drie moet haalbaar zijn.

Bronnen