AUTO VAN HET JAAR 2020
Peugeot 208
Auto's
| 26-02-2020
Op 2 maart wordt bekendgemaakt welke auto zich de Auto van het Jaar 2020 mag noemen. In deze miniserie tel ik af tot dat moment door elke dag een van de zeven genomineerden te bespreken. Ik probeer de kansen van elke finalist in te schatten en zet model en merk in historisch perspectief. Met nog vijf dagen te gaan, is het vandaag de beurt aan de Peugeot 208.
Net als Ford heeft Peugeot vijf keer de titel Auto van het Jaar gekregen. Maar we kijken eerst even naar plaats twee en drie. De 505 werd in 1980 derde en de 206 kwam in 1999 zo ver. Voorganger 205 deed het iets beter en kwam in 1984 op de tweede plaats, net als de 406 in 1996. Dan nu de overwinningen: de eerste was in 1968, toen de 504 Auto van het Jaar werd. Dat lukte ook de 405 in 1988, de 307 in 2002 de 308 in 2014 en de 3008 in 2017. Zou de 208 de eerste in Peugeots 20x-serie worden die daar ook in slaagt?
De stamboom van de 208
Bij de persintroductie van de nieuwe 208 stond er nóg een Peugeootje in de studio: de 205. Voor het ontwerp van de 208 heeft Peugeot nadrukkelijk naar dat succesnummer gekeken. Een ander succesnummer van Peugeot, de 206, stond er niet bij in de studio, maar dat had wat mij betreft net zo goed gekund, want ook van die auto is genoeg terug te vinden in de nieuwe 208. Ik schrijf ‘nieuwe 208’, omdat z'n voorganger ook 208 heette, al was het een totaal ander model. Die 208 was de opvolger van de 207, een in mijn ogen miskend model. Daarvoor kwamen dus de 206 en 205. Gaan we nog verder terug in de tijd, dan zou je de 104 als voorloper kunnen zien. Uit de tijd voordat hatchbacks populair werden in Europa stamt de 204, die je ook als voorganger van de 205 zou kunnen zien. Dat model werd weer voorafgegaan door de 203, de 202 en de 201. En zo gaat de stamboom van de 208 terug tot 1929. Negentig jaar na de 201 introduceert Peugeot hun 20x voor het eerst ook als elektrische auto: de e-208. Dat is echter niet de eerste elektrische kleine Peugeot op basis van een model met een verbrandingsmotor: in de jaren ’90 was er al een 106 Electrique. Dat model is een zeldzaamheid gebleven – geheel in tegenstelling tot de e-208. In Frankrijk was de 208 in januari 2020 de bestverkochte auto; 26% daarvan was een e-208.
De kansen van de 208
Er zijn veel dingen die voor de 208 spreken. De auto ziet er goed uit (of heeft in elk geval een onderscheidend ontwerp), stuurt heel fijn en heeft een prachtig interieur met een 3D-scherm in de i-Cockpit. Dat laatste is de combinatie van hooggeplaatste tellers en een klein stuur – voor mij een doorslaggevend argument om voor een Peugeot te kiezen, maar veel autojournalisten lijken er moeilijk aan te kunnen wennen. De belangrijkste vernieuwing van de 208 is echter de e-208: dezelfde auto, met evenveel zit- en bergruimte als een benzine- of dieseluitvoering, maar dan met elektrische aandrijving. Die komt samen met aanvullende diensten als een vervangende benzineauto als je op vakantie wilt maar onderweg niet genoeg laadpalen tegenkomt. Daarmee draagt Peugeot bij aan de normalisering van de elektrische aandrijving, en dat zou wel eens punten op kunnen leveren. Minpunten zijn er natuurlijk ook: de ruimte achterin houdt niet over – hoewel dat ook geldt voor de Puma en Clio –, de bagageruimte heeft een vrij hoge tildrempel, als je de achterbank platlegt krijg je geen vlakke laadvloer, en de auto is wat duurder dan de concurrentie.
Wordt de 208 de Auto van het Jaar 2020?
De e-208 is een elektrische auto die sneller op te laden is dan sommige concurrenten die alleen als elektrische auto geleverd worden. Bovendien kost het accupakket in de e-208 geen extra ruimte en denkt Peugeot met klanten die inzitten over de actieradius. Los van de elektrische aandrijving is de 208 een leuke verschijning die lekker rijdt. Ik denk dat de 208 in ieder geval de top 3 haalt. Het is mijn persoonlijke favoriet.
Vooraanzicht van de Peugeot e-208 (links) en 208
Peugeot en de Auto van het Jaar-verkiezingNet als Ford heeft Peugeot vijf keer de titel Auto van het Jaar gekregen. Maar we kijken eerst even naar plaats twee en drie. De 505 werd in 1980 derde en de 206 kwam in 1999 zo ver. Voorganger 205 deed het iets beter en kwam in 1984 op de tweede plaats, net als de 406 in 1996. Dan nu de overwinningen: de eerste was in 1968, toen de 504 Auto van het Jaar werd. Dat lukte ook de 405 in 1988, de 307 in 2002 de 308 in 2014 en de 3008 in 2017. Zou de 208 de eerste in Peugeots 20x-serie worden die daar ook in slaagt?
De stamboom van de 208
Bij de persintroductie van de nieuwe 208 stond er nóg een Peugeootje in de studio: de 205. Voor het ontwerp van de 208 heeft Peugeot nadrukkelijk naar dat succesnummer gekeken. Een ander succesnummer van Peugeot, de 206, stond er niet bij in de studio, maar dat had wat mij betreft net zo goed gekund, want ook van die auto is genoeg terug te vinden in de nieuwe 208. Ik schrijf ‘nieuwe 208’, omdat z'n voorganger ook 208 heette, al was het een totaal ander model. Die 208 was de opvolger van de 207, een in mijn ogen miskend model. Daarvoor kwamen dus de 206 en 205. Gaan we nog verder terug in de tijd, dan zou je de 104 als voorloper kunnen zien. Uit de tijd voordat hatchbacks populair werden in Europa stamt de 204, die je ook als voorganger van de 205 zou kunnen zien. Dat model werd weer voorafgegaan door de 203, de 202 en de 201. En zo gaat de stamboom van de 208 terug tot 1929. Negentig jaar na de 201 introduceert Peugeot hun 20x voor het eerst ook als elektrische auto: de e-208. Dat is echter niet de eerste elektrische kleine Peugeot op basis van een model met een verbrandingsmotor: in de jaren ’90 was er al een 106 Electrique. Dat model is een zeldzaamheid gebleven – geheel in tegenstelling tot de e-208. In Frankrijk was de 208 in januari 2020 de bestverkochte auto; 26% daarvan was een e-208.
De kansen van de 208
Er zijn veel dingen die voor de 208 spreken. De auto ziet er goed uit (of heeft in elk geval een onderscheidend ontwerp), stuurt heel fijn en heeft een prachtig interieur met een 3D-scherm in de i-Cockpit. Dat laatste is de combinatie van hooggeplaatste tellers en een klein stuur – voor mij een doorslaggevend argument om voor een Peugeot te kiezen, maar veel autojournalisten lijken er moeilijk aan te kunnen wennen. De belangrijkste vernieuwing van de 208 is echter de e-208: dezelfde auto, met evenveel zit- en bergruimte als een benzine- of dieseluitvoering, maar dan met elektrische aandrijving. Die komt samen met aanvullende diensten als een vervangende benzineauto als je op vakantie wilt maar onderweg niet genoeg laadpalen tegenkomt. Daarmee draagt Peugeot bij aan de normalisering van de elektrische aandrijving, en dat zou wel eens punten op kunnen leveren. Minpunten zijn er natuurlijk ook: de ruimte achterin houdt niet over – hoewel dat ook geldt voor de Puma en Clio –, de bagageruimte heeft een vrij hoge tildrempel, als je de achterbank platlegt krijg je geen vlakke laadvloer, en de auto is wat duurder dan de concurrentie.
Wordt de 208 de Auto van het Jaar 2020?
De e-208 is een elektrische auto die sneller op te laden is dan sommige concurrenten die alleen als elektrische auto geleverd worden. Bovendien kost het accupakket in de e-208 geen extra ruimte en denkt Peugeot met klanten die inzitten over de actieradius. Los van de elektrische aandrijving is de 208 een leuke verschijning die lekker rijdt. Ik denk dat de 208 in ieder geval de top 3 haalt. Het is mijn persoonlijke favoriet.
Morgen de vierde genomineerde: de Porsche Taycan.
Bronnen
- feline.cc
- Voor de afbeelding heb ik gebruikgemaakt van de sites van Car of the Year en Peugeot.