SIZE MATTERS

Auto's
| 2022

De kwestie: auto's zijn de afgelopen decennia behoorlijk toegenomen in grootte. Veel auto's van nu zijn net zo lang of zelfs langer dan auto's uit een hoger segment voorheen waren. De gegevens in de afbeeldingen hieronder spreken boekdelen; kijk en vergelijk.
e gloednieuwe Peugeot e-3008 is groter dan zijn voorgangers, maar zo heel veel is hij niet gegroeid. De grootste toename zit in de wielbasis. Gecombineerd met wat optische illusie zorgt dit ervoor dat de overhangen er minder groot uitzien, wat resulteert in een betere 'stance' en een dynamischer uiterlijk.
NAAR BOVEN

Bij nieuwe SUV-achtige modellen vind ik het altijd lastig in te schatten waar ze in het gamma van het betreffende merk passen. Zo ook bij de nieuwe Kia EV5, die er uitziet als een flink slagschip, maar in werkelijkheid ongeveer even groot is als een EV6, maar dan hoger. Voor het totaalplaatje heb ik alle SUV-achtige modellen van Kia bij elkaar gezet, met natuurlijk ook de EV6 erbij.
NAAR BOVEN

Dat auto's steeds groter worden is een feit dat ook duidelijk zichtbaar is bij de Volkswagen Golf, want de huidige is maar liefst 46,9 cm langer dan het eerste model uit 1974. Bij elke generatiewisseling kwamen er enkele centimeters bij. De grootste groeispurt is echter niet van kort geleden: toen VW in 1983 de tweede generatie introduceerde, kreeg de koper maar liefst 17 cm extra lengte. Bij de Golf doet formaat er al 40 jaar toe.
NAAR BOVEN

Decennialang waren de meeste auto's makkelijk in te delen in segmenten en carrosserievormen, maar sinds de opkomst van crossovers en SUV-achtigen zijn de grenzen behoorlijk vervaagd. Neem de net gepresenteerde Fiat 600e: die zit qua afmetingen tussen de laatste Punto en de 500X in. Sommigen zien de 600e als opvolger van de 500X, maar bij andere bronnen lees je dat Fiat aangeeft dat dat niet het geval is. Kijk je naar de auto's waar de 600e z'n platform mee deelt (afbeelding 2 en 3), dan valt de 600e daar ook ergens in het midden. De Citroën Ë-C4 en Peugeot e-2008 zijn langer, de DS 3 E-TENSE en Jeep Avenger zijn korter. Qua afmetingen komt de 600e het dichts in de buurt van de Opel/Vauxhall Mokka Electric. De Opel/Vauxhall Corsa Electric en Peugeot e-208 zijn nog weer net ietsje korter (hoewel het bijna niets scheelt met de Avenger), maar zijn wel duidelijk lager.
NAAR BOVEN

Bij Renault is duidelijk te zien hoeveel er is veranderd in 40 jaar. Begin jaren '80 baseerde het merk haar C-segment hatchback op een sedan; tegenwoordig zijn sedans in dat segment een uitzondering en zelfs de hatchback ziet eruit als een soort gekrompen SUV. De Megane E-Tech heeft meer dode hoek dan de 11 aan glasoppervlak heeft en natuurlijk zijn de brandstofmotoren ingeruild voor een volledig elektrische aandrijflijn. Met de Megane is Renault wat mij betreft na een aantal mindere jaren weer een goede designrichting ingeslagen, maar qua charme is er geen Megane, Mégane, of 19 die de 11 van 1983 kan overtreffen.
NAAR BOVEN

Gelukkige 40e verjaardag voor de Peugeot 205, die tot op de dag van vandaag het ontwerp van Peugeots beïnvloedt!
Leuk weetje: wist je dat de 208 niet de eerste kleine Peugeot is die verkrijgbaar is met zowel verbrandings- als elektrische motoren? Dat gold ook al voor de 205, want er was ooit een 205 électrique.
NAAR BOVEN

Het is alweer 30 jaar geleden dat Renault het straatbeeld opvrolijkte met de Twingo. Destijds had het autootje veel concurrentie; tegenwoordig is de Twingo een van de weinige A-segmenters die nog over zijn op de Europese markt. Voor zolang dat nog duurt... De komende elektrische Renault 5, die de honneurs schijnt te moeten gaan waarnemen, wordt waarschijnlijk een maatje groter dan de Twingo.
NAAR BOVEN

Sinds Fiat 40 jaar geleden de Uno introduceerde, is het merk decennialang zeer succesvol geweest in het (Europese) B-segment. De werkelijkheid was iets gecompliceerder dan de afbeelding hierboven weergeeft, vooral sinds de introductie van de Grande Punto. Helaas liet Fiat de Grande Punto alias Punto Evo alias Punto in 2018 na maar liefst dertien jaar een stille dood sterven. De geruchten zijn echter dat er dit jaar eindelijk wél een opvolger komt. Die auto zou dan op het platform komen te staan dat we onder andere kennen van de Peugeot 208 en Opel Corsa, twee van de bestverkochte auto's in Europa in 2022. Daarmee herhaalt de geschiedenis zich een beetje (swipe), want de vorige Corsa deelde zijn platform met de Grande Punto. Hoe dan ook: kom maar op met die nieuwe Punto!
NAAR BOVEN

DE KWESTIE:
Wat in Europa een grote auto is, valt in de VS in de categorie mid-size. Dat geldt bijvoorbeeld voor de nieuwe Jeep Grand Cherokee, die bijna 5 meter lang is. Daarmee is 'ie niet alleen een liniaal langer dan z'n voorganger uit 1999, maar ook ruim een decimeter langer dan de Commander, destijds een full-size SUV. Wil je nog meer cubic inches in je Grand Cherokee? Dat kan: de Grand Cherokee L meet maar liefst 5,20 meter. Met zulke afmetingen verdient deze de Grand en de L van long in z'n naam dubbel en dwars.
NAAR BOVEN

DE KWESTIE:
Alfa Romeo heeft de Giulia gefacelift voor modeljaar 2023; een goede reden om een aantal prachtige Alfa's bij elkaar te zetten. Vergelijk je de Giulia met voorouder 156, dan is de Giulia een flink stuk groter. Dat is echter wel verklaarbaar, omdat de Giulia in feite het D- én E-segment moet bedienen. De Giulia is echter ook bijna een decimeter langer dan de 164. Kijk je naar iets recentere voorouders (swipe naar de tweede afbeelding), dan zie je dat de Giulia iets korter is dan de 159 en 166. De wielbasis van de Giulia is wel langer, omdat hij achterwielaandrijving heeft, in tegenstelling tot de getoonde voorgangers. Daardoor heeft de Giulia een kortere overhang voor en wat meer ruimte tussen de voorwielen en voorste portiernaad, wat bijdraagt aan de dynamsche uitstraling. Tel daar de subtiele veranderingen van de facelift bij op en je hebt het beeldschone voorkomen dat je van een Alfa Romeo verwacht.
NAAR BOVEN

DE KWESTIE:
In 2009 introduceerde Citroën het luxe sublabel DS, dat vanaf 2015 verder ging als het zelfstandige merk DS Automobiles. De Citroën DS4 uit 2011 heette van 2015 t/m 2018 DS 4. Pas in 2021 introduceerde DS de nieuwe 4. Dat die auto niet, zoals zijn voorganger, als Citroën ontworpen is, is goed te zien, helemaal als je er een hedendaagse Citroën naast zet. Qua formaat valt de huidige DS 4 tussen zijn voorganger en de DS 5 in, wat ergens wel logisch is, aangezien de DS 5 geen rechtstreeks opvolger heeft gekregen.
NAAR BOVEN

DE KWESTIE:
Met de Jogger is Dacia weer wat teruggekeerd naar het concept van de Logan MCV: een wat verhoogde stationwagon met heel veel ruimte. Dit is tegenstelling tot de Lodgy, wat meer een MPV was. Wat verder opvalt: de Jogger is langer dan de Logan MCV, maar heeft een kortere wielbasis. Ik denk dat dat het gevolg is van strengere veiligheidsvoorschriften.
NAAR BOVEN

DE KWESTIE:
Het platform van de originele Fiat Tipo (Type 160) werd gebruikt voor vele Fiats, Alfa Romeo's en Lancia's. Een daarvan was de Marea, in feite de sedanversie van Tipo-opvolger Brava. Vandaar dezelfde wielbasis als de Type 160 Tipo. De huidige Tipo (Type 356) heeft niet alleen een grotere wielbasis, maar is ook bijna net zo lang als de Marea. Hij is zelfs iets langer dan de Tempra, zeg maar de Type 160 Tipo sedan.
NAAR BOVEN

DE KWESTIE:
De laatste jaren wordt de ene na de andere compacte SUV op de markt gebracht, maar de Kia Sportage is een van de weinige waarbij er sprake is van meerdere eerdere generaties. Dat maakt hem geschikt voor Size Matters, want ook hier zien we een flinke groei in nog geen twee decennia. Opmerkelijk is dat de lengte meer is toegenomen dan de wielbasis. Voor beide geldt dat ze dichter bij de afmetingen van de Sorento van 2002 liggen dan bij de Sportage van 2004.
NAAR BOVEN

DE KWESTIE:
In 2020 kondigde Alfa Romeo aan dat de komende Tonale het gat moest gaan opvullen dat de Giulietta zou achterlaten. De Tonale is bijna twee decimeter langer dan de Giulietta, maar heeft nagenoeg dezelfde wielbasis. De Tonale concept uit 2019 had andere proporties, wat 'm in mijn ogen veel mooier maakt (swipe naar de 2e afbeelding). De 156 Crosswagon Q4 komt nog het meest in de buurt van een voorloper van de Tonale als compacte SUV. Al was dat een D-segmenter (voorloper van de Giulia), hij was in alle richtingen kleiner...
NAAR BOVEN

DE KWESTIE:
De eerste S60 was een vierdeurs coupé voor de concurrentie die term ging gebruiken en wat mij betreft nog steeds een van de beste auto-ontwerpen ooit. Een groter contrast met de hoekige 740 is bijna niet mogelijk. Qua formaat is de S60 meegegroeid met de concurrentie, waardoor de huidige S60 niet alleen twee decimeter langer is dan de eerste, maar ook nagenoeg even lang als de 740. De wielbasis van de S60 is zelfs groter dan die van dat voormalige topmodel.
NAAR BOVEN

DE KWESTIE:
In vergelijking met de 'oorspronkelijke' 500 van 1957 (2970 mm /116,9 inch kort) was de 500 van 2007 al een reus, maar de allernieuwste 500 doet daar nog een schepje bovenop: met 3,63 meter is de 500e bijna net zo lang als de Uno van 1983. Toch kon je in die laatste heel wat meer bagage meenemen...
NAAR BOVEN

DE KWESTIE:
Net als de originele C5 uit 2001 is de nieuwe C5 X een grote D-segmenter, die ook klanten uit het E-segment zou moeten aantrekken, aangezien de C6 al bijna tien jaar niet meer bestaat. Qua formaat zou de C5 X de taak aan moeten kunnen: hij is zelfs langer dan een XM uit 1989!
NAAR BOVEN

DE KWESTIE:
Wederom een auto die een segment naar boven lijkt te zijn verschoven, want de huidige Ford Fiesta is ongeveer even lang als de Escort uit 1990 (hij is zelfs iets langer). Vergeleken met het origineel uit 1976 is de Fiesta bijna een halve meter gegroeid!
NAAR BOVEN

DE KWESTIE:
De nieuwe Opel Astra Sports Tourer is aanzienlijk groter dan een Vectra Stationwagon uit 1996, laat staan een Astra Stationwagon uit 1992. De wielbasis is zelfs bijna net zo groot als die van de Insignia uit 2008. Dat is serieus groot...
NAAR BOVEN

DE KWESTIE:
De nieuwe Honda Civic e:HEV hatchback heeft een grotere wielbasis dan een Accord sedan uit 1998 en is bijna net zo lang. Als sedan is de nieuwe Civic 4.674 mm / 184,0 inch lang en ontgroeit hij zelfs de Accord van 2002! Overigens was de allereerste Civic uit 1972 slechts 3.405 mm lang...
NAAR BOVEN

DE KWESTIE:
De nieuwe Toyota Aygo X is niet alleen een stuk langer dan de Aygo die hij vervangt, hij is zelfs iets langer dan een Yaris van 1999!
NAAR BOVEN

DE KWESTIE:
De nieuwe Peugeot 408, een C-segment liftback, is veel groter dan zijn als Talbot ontworpen voorouder 309, en zelfs een beetje langer dan de D-segment sedan 407 van een krappe twee decennia geleden...
NAAR BOVEN



AUTO'S

Bekijk hier een overzicht van alles in de rubriek Auto's.


1992 / 2022

NEW CLASSIC / NEW

AUTO VAN HET JAAR TOP 50

Bekijk de hele Top 50

ERFGOED IN AUTO-ONTWERPEN

Opel Astra