1992
/
2022
NEW CLASSIC / NEW
Auto's
| 2022
Er is geen officiële definitie van 'klassieke auto', maar in de regel worden auto's van 30 jaar of ouder tegenwoordig gezien als klassieker. Auto's van 1992 zijn dan vanaf dit jaar klassiek (NEW CLASSIC). In deze serie vergelijk ik ze met hun meest recente nakomeling (NEW), voor zover die er is. De automarkt is sinds 1992 namelijk behoorlijk veranderd, zoals je zult zien als je naar beneden scrolt en verder leest. (Er komt elke week een auto bij.)
Alfa Romeo 155
Audi V8 4.2
Bentley Brooklands
BMW 3-serie Coupé
BMW 5-serie Touring
Buick LeSabre
Cadillac Seville
Chrysler Vision
Citroën ZX 3-deurs
Ferrari 456 GT
Ford Escort
Honda CRX (Del Sol)
Jaguar XJ220
Kia Sephia
Maserati Ghibli
Mazda 626
Mazda Xedos 6
Mazda RX-7
Mercedes-Benz E-Klasse cabriolet
Mercedes-Benz S-Klasse Coupé
Mercury Sable
Mitsubishi Colt
Mitsubishi Lancer Wagon
Nissan Micra
Opel Astra sedan
Opel Frontera
Opel Monterey
Peugeot 106 5-deurs
Porsche 968 Club Sport
Renault Safrane
Rolls-Royce Corniche IV
Rover 200 Coupé
Subaru Vivio
Subaru Impreza
Suzuki Swift Cabrio
Toyota Carina E
Toyota Corolla
Volkswagen Vento
Toyota Corolla
/
Toyota Corolla
In 1992 introduceerde Toyota een nieuwe generatie Corolla. Die was er als 3- en 5-deurs hatchback, 5-deurs liftback, sedan en stationwagon. Vandaag de dag is de Corolla er als 5-deurs hatchback, sedan en stationwagon. Behalve het vervallen van twee carrosserievarianten lijkt er weinig veranderd. Dat is natuurlijk niet helemaal waar: de hatchback heette in Europa een tijdlang Auris en vooral qua techniek en infotainment is er een flinke generatiekloof. Toch is de Toyota Corolla in deze reeks een van de auto's waarbij er het minst is veranderd in 30 jaar. Never change a winning team.
NAAR BOVEN
Ford Escort
/
Ford Focus
De Ford Escort van 1992 was geen nieuw model, maar een facelift van het model dat toen pas twee jaar op de markt was. In 1995 volgde nóg een facelift, wat wel aangaf dat de Escort zijn beste tijd had gehad. Vanaf 1998 gooide Ford het over een totaal andere boeg met de Focus. Bij het model dat nu in de showroom te vinden is, zijn de scherpe randjes van de eerste Focus wel verdwenen, maar het is wel nog steeds een 'echte' hatchback, waar de Escort meer een liftback was.
NAAR BOVEN
Citroën ZX 3-deurs
/
Citroën C4
Waar de driedeurs hatchback in de jaren 1990 bijna een vast gegeven was in het C-segment, zoek je daar tegenwoordig tevergeefs naar. De Citroën ZX werd in 1991 geïntroduceerd als 5-deurs hatchback, maar vanaf 1992 was er ook een 3-deurs, in 1994 aangevuld met de Break (stationwagon). Ik hou van het opgeruimde en ingetogen ontwerp van de ZX en van de herkenbare dieselroffel van de 1.9. Het verschil met nu kan bijna niet groter zijn: de huidige C4 is een expressief vormgegeven liftback met SUV-trekjes, onder andere verkrijgbaar met elektronische aandrijving.
NAAR BOVEN
Opel Astra sedan
/
Opel Astra
Een sedan in het C-segment was al net zo alledaags als de 3-deurs hatchback, maar is tegenwoordig bijna voorbehouden aan de Duitse 'premiummerken' (die in 1992 nog niet aan C-segmenters deden). De Astra sedan heeft het altijd minder goed gedaan dan de hatchback en in 2004 hield Opel het voor gezien. Met de sedan dan, in Europa. De Astra is er nog steeds, zij het alleen als vijdeurs hatchback en Sports Tourer (stationwagon). Het model heeft geen Amerikaanse genen meer, maar Franse. De huidige Astra is dus Europeser dan ooit.
NAAR BOVEN
Volkswagen Vento
/
Volkswagen Golf
Volkswagen heeft de sedanversie van de Golf altijd verkocht onder een andere naam: Jetta, Vento, Bora, Jetta. Met de Vento (buiten Europa Jetta geheten) wilde VW de sedan wat meer losweken van de Golf. Een duidelijk afwijkend front was echter niet genoeg om te verdozelen dat het een Golf-met-kont was. Echt succesvol werden de sedans niet in Europa, dus is de Jetta van 2018 hier nooit te koop geweest. De hedendaagse Volkswagen die er het meest bij in de buurt komt, is de Golf, verkrijgbaar als 5-deurs hatchback en als Variant (stationwagon).
NAAR BOVEN
Kia Sephia
/
Kia Ceed
In de eerste helft van de jaren 1990 kwam Kia naar Europa, in het ene land wat eerder dan het andere. De Sephia was het eerste zelfontwikkelde model van Kia en was eerst alleen leverbaar als sedan. In 1996 werd daar een hatchback aan toegevoegd, hoewel dat eigenlijk meer een liftback was. De eerste echte hatchback was de Cerato die in 2004 naar Europa kwam en in 2007 werd opgevolgd door de cee'd. De huidige Ceed (inderdaad anders geschreven) was in 2021 één van de weinige hatchbacks in het C-segment waarbij het marktaandeel in Europa uitbreidde in plaats van kromp. Kia is lekker bezig.
NAAR BOVEN
Subaru Impreza
/
Subaru Impreza
De Impreza was een nieuw model voor Subaru in 1992, dat zich als gebruikelijk voor Subaru van de concurrentie wist te onderscheiden met boxermotoren en vierwielaandrijving. Er was een variant die het midden hield tussen een hatchback en stationwagon, maar de sedan zag je vaker. Dat model behaalde namelijk de nodige rallytitels en met de WRX was er ook een straatversie. Tegenwoordig is de Impreza in Europa altijd een hatchback, hoewel het model op sommige Europese markten helemaal niet meer geleverd wordt.
NAAR BOVEN
Mitsubishi Lancer Wagon
/
Mitsubishi Eclipse Cross
Mitsubishi liep een aantal keer voor de mode uit (MPV, SUV, PHEV), maar wist dat niet te verzilveren. Op het moment biedt het merk in de meeste Europese landen nog maar twee of drie modellen aan. Daarvan komt de Eclipse Cross het meest in de buurt van de vroegere Lancer Wagon. Het model van 1992 volgde de sedan, die in 1991 was geïntroduceerd, hoewel de Wagon op sommige Europse markten eerder leverbaar was. De Lancer had veel rally-succes als Evolution, maar ook dat vertaalde zich niet naar de Europese verkopen. Sinds 2017 wordt de Lancer niet meer verkocht in Europa.
NAAR BOVEN
Mitsubishi Colt
/
Mitsubishi Space Star
De Colt van 1992 was in feite de hatchbackversie van de Lancer en dus viel het model in het C-segment. Hij was alleen leverbaar als driedeurs en was zo'n 10 cm korter dan een Golf of Astra. Waar die modellen groeiden, werden de volgende Colts juist wat korter, waardoor het een B-segmenter werd. In 2012 viel het doek voor de Colt en sindsdien neemt de nog iets kleinere Space Star de honneurs waar. Mitsubishi heeft aangekondigd dat er in 2023, naast de Space Star, een nieuwe Colt komt. Afgaande op de teaserfoto (zie de inzet) wordt dat een licht gewijzigde Renault Clio.
NAAR BOVEN
Nissan Micra
/
Nissan Micra
Rond 1990 waren veel compacte auto's aan vervanging toe, en dus kwamen er in het laatste decennium van de vorige eeuw heel wat nieuwe A- en B-segmenters op de markt. De meeste daarvan waren een stuk leuker vormgegeven dan hun voorgangers. Zo ook de Micra van 1992, die de eerste Europese Auto van het Jaar van een Japans merk werd. Door de jaren heen werd de Micra nog wat boller van vorm, tot 2016, toen Nissan het huidige model onthulde. Bij de volgende Micra, een elektrische auto op basis van de komende Renault 5, lijken de ronde vormen weer terug te komen (zie inzet).
NAAR BOVEN
Peugeot 106
/
Toyota Aygo X / Fiat 500 3+1
In 1991 had Peugeot de driedeurs 106 geïntroduceerd, in 1992 volgde de vijfdeurs. De 106 werd opgevolgd door de 107 en 108. Tegenwoordig heeft Peugeot helemaal geen model meer in het A-segment. Wat komt dan het meest in de buurt van een opvolger? De 108 was technisch vrijwel gelijk aan de Toyota Aygo, die in de vorm van de Aygo X wel een opvolger heeft, dus dat is een optie. Verder maakt Peugeot sinds 2021 onderdeel uit van Stellantis, net als onder andere Fiat. De 500e zou heel goed de basis kunnen vormen voor een e-108. De 500e komt als 3+1 het meest in de buurt van een vijfdeurs.
NAAR BOVEN
Subaru Vivio
/
Toyota Aygo X
Nog zo'n leuk kleintje uit 1992: de Subaru Vivio, destijds leverbaar als drie- en vijfdeurs. De Vivio was uitgerust met een motortje met een cilinderinhoud van 658 cc, afgerond 660. De 6 in Romeinse cijfers is VI, en als je dan de 0 vervangt door een O, krijg je VIVIO. Dat doet bovendien denken aan vivid ('helder, levendig, sterk') en dat klinkt natuurlijk lekker levenslustig. Helaas hield die levenslust het maar vol tot 1998. De opvolger van de Vivio kwam niet naar Europa. Gezien het aandeel van Toyota in Subaru, komt de Aygo X daar nog het meest bij in de buurt.
NAAR BOVEN
Suzuki Swift Cabrio
/
Suzuki Swift (Hybrid)
Begin jaren '90 waren er op de Nederlandse markt een stuk of 10 cabrio's op basis van een hatchback om uit te kiezen. Nu, in 2022, kom ik maar tot 3, als ik het linnen dakje van de Fiat 500C meetel. De Suzuki Swift Cabrio van 1992 is een van de 10 uit de eerste zin. Hoewel de Swift als hatchback van 1989 tot 2003 nagenoeg ongewijzigd in productie bleef, hield de Cabrio het maar vol van 1992 tot 1995. Van de huidige Swift is er dus ook geen open versie. Je kunt 'm wel met een zwart dak krijgen – dan lijkt het in ieder geval nog een beetje op een cabrio met een gesloten dak...
NAAR BOVEN
Honda CRX (Del Sol)
/
Honda Civic e:HEV
In 1983 introduceerde Honda de CRX, een compacte coupé (of Kammback) met de techniek van de Civic, die in 1987 werd gevolgd door een tweede generatie. De CRX Del Sol van 1992, die in sommige landen als CRX werd verkocht en in andere als Civic Del Sol, was echter een targa. Vandaar del sol, Spaans voor 'van de zon'. Na de Del Sol is er geen CRX meer geweest. De eerste Insight en de CRZ leken er qua uiterlijk wel wat op. Een Del Sol-achtige heeft Honda niet meer in het aambod gehad. Tegenwoordig komt de net nieuwe Civic e:HEV nog het meest in de buurt, al is dat een totaal andere auto.
NAAR BOVEN
Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet
/
Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet
De afname van het aantal cabriolets geldt niet voor de hele automarkt: waar Mercedes-Benz in 1992 twee open auto's in de aanbieding had, zijn dat er nu vier. Toch is dat aantal ook bij Mercedes hoger geweest, want in 2016 had de koper de keuze uit maar liefst zes cabriolets/roadsters. Met de op komst zijnde nieuwe C- en E-Klasse is het ook maar de vraag hoe lang daar een cabrioletversie blijft bestaan. Hoe het ook zij, in 1992 bracht het luxemerk uit Stuttgart de E-Klasse Cabriolet op de markt en nu, 20 jaar later, kun je met je haren in de wind rijden in diens nakomeling met dezelfde naam.
NAAR BOVEN
Rolls-Royce Corniche IV
/
Rolls-Royce Dawn
De Corniche IV stamt uit de tijd dat bij wijze van spreken elke Rolls-Royce ook als Bentley te krijgen was. Daardoor lijkt de Corniche IV niet alleen als twee druppels water op de III, maar ook op de Bentley Continental. In 1998 werd Rolls-Royce Motors gekocht door Volkswagen, maar de merkrechten op de naam en het logo van Rolls-Royce werden in 2003 het eigendom van BMW, waarna Volkswagen het bedrijf voortzette onder de naam Bentley. Zodoende gingen Rolls-Royce en Bentley voortaan weer hun eigen weg en valt er weer echt iets te kiezen als je een paar ton aan een auto wilt besteden.
NAAR BOVEN
Bentley Brooklands
/
Bentley Flying Spur
Terwijl Rolls-Royce in 1992 de Corniche IV introduceerde, kwam zustermerk Bentley in dat jaar met de Brooklands, een gemoderniseerde Mulsanne S of Eight. En waar de Corniche IV een evenknie had in de Continental, volgde in 1993 de vernieuwde RR Silver Spirit als variatie op de Brooklands. Die laatste werd opgevolgd door de Arnage, met op zijn beurt de Mulsanne en Continental Flying Spur als nakomelingen. In die bloedlijn is nu alleen de Flying Spur (zonder Continental, voor meer onderscheid met de GT en GTC) nog nieuw te koop. Zonder RR-broertje, maar mét de Rolls-Royce Ghost als concurrent.
NAAR BOVEN
Audi V8 4.2
/
Audi S8
'Audi V8' is niet alleen een aanduiding voor de motorblokken met 8 cilinders van het merk met de vier ringen, maar van 1988-1993 ook de naam van hun vlaggenschip. In de jaren 1980 had Audi de 100 aangepast en uitgebouwd en voorzien van een 3.6 V8. In 1992 kwam de overtreffende trap, de 4.2: die leverde 206 kW / 280 pk, via het Quattrosysteem verdeeld over vier wielen. Tegenwoordig levert Audi alleen nog een 4.0 V8-motor in de S8 (de A8 heeft een V6), maar dan heb je wel gelijk 420 kW / 571 pk – meer dan het dubbele van de V8 uit 1992!
NAAR BOVEN
Cadillac Seville
/
Cadillac CT5
Amerikaanse sedans waren er veel in 1992, en ook in Europa kon je ze kopen. Dat is nu, in 2022, totaal veranderd. Neem de Cadillac Seville: die heeft een nakomeling in de vorm van de CT5, maar die is in Europa niet te koop. Sterker nog, de cross-over XT4 is de enige Cadillac in het Europese modelaanbod, en dan ook nog alleen maar in een handjevol landen. En dat terwijl de eerste Seville in 1975 werd geïntroduceerd als concurrent voor de Europese luxesedans van Mercedes-Benz, BMW en Audi , waaraan men bij Cadillac bang was hun positie als hét luxemerk te verliezen.
NAAR BOVEN
Chrysler Vision
/
Chrysler 300
Ook Chrysler had een visie op hoe de Europese concurrentie te lijf moest worden gegaan, in de vorm van de Vision. Deze sedan, in de VS verkocht onder de merknaam Eagle, was direct herkenbaar als een Chryslerproduct door het cab-forwarddesign, waarbij de ver naar voren geplaatste A-stijl en de grote wielbasis moesten zorgen voor een ruim interieur. De Vision was bedoeld was als sportieve sedan, waar destijds eend slank ontwerp bij hoorde. Nakomeling 300 is een heel andere auto. Chysler is al jaren weg uit Europa, dus de 300 is hier niet meer te koop (ook niet als Lancia, gelukkig).
NAAR BOVEN
Buick LeSabre
/
Buick LaCrosse
Sommige Amerikaanse sedans zijn alleen niet meer te koop in Europa, in andere gevallen gaat de teloorgang van de sedan nog verder. Het merk Buick, al in 1996 uit Europa vertrokken, levert op de Noord-Amerikaanse thuismarkt alleen nog twee SUV’s, de Encore en Envision. De tijden dat de LeSabre bij de bestverkochte auto’s hoorde, zijn ook daar al decennia voorbij. Toch is er vandaag de dag een nakomeling van de LeSabre die het merk in 1992 op de markt bracht: in China levert Buick de LaCrosse, naast nog vier andere sedans. Al lopen ook in China de sedan-verkopen langzaam terug.
NAAR BOVEN
Mercury Sable
/
Ford Taurus
Vergeleken met de Mercury Sable valt het lot van de eerder beschreven Cadillac, Chrysler en Buick nog mee. In 2011 werd de laatste auto onder de merknaam Mercury gebouwd, al is het nog steeds een actief geregistreerd handelsmerk van Ford. De Sable was in feite ook een Ford Taurus met andere logo’s. De auto die het meest in de buurt komt van een nakomeling van de Mercury Sable is dan ook de huidige Ford Taurus, die alleen nog te koop is in China en het Midden-Ooosten. In Europa was de Sable noch de Taurus erg populair; hier ging men liever voor een maatje kleiner met de Sierra.
NAAR BOVEN
Renault Safrane
/
Renault Austral
Niet alleen Amerikaanse merken hadden moeite met de concurrentie van de Grote Duitse Drie. Renault deed in 1992 een een-na-laatste poging tot succes in het E-segment met de Safrane; volgens goed Renaultgebruik geen sedan, maar een hatchback. Dat laatste gold ook voor diens opvolger, de Vel Satis. Waar BMW van de 5-Serie (E34) 1.331.056 exemplaren wist te verkopen, bleef de Safrane steken op 310.000. De Vel Satis kwam maar tot 62.201. Tegenwoordig is de grootste Renault de Austral, een SUV die eerder in de lijn van de Laguna of Mégane kan worden gezien dan in die van de Safrane.
NAAR BOVEN
BMW 5-Serie Touring
/
BMW 5-Serie Touring
BMW mag dan een van de grote concurrenten van de voorgaande auto’s zijn geweest, ook bij de Beierse Motorfabrieken gaat het natuurlijk allemaal niet vanzelf. Om hun marktaandeel uit te breiden maakte BMW van de 5-Serie (E34) niet alleen een veel betere auto dan zijn voorganger, maar voegde het merk in 1992 voor het eerst ook een stationwagon toe aan het aanbod. En met succes. De 5-Serie is er nog steeds als sedan en als Touring, in de huidige generatie o.a. met plugin-hybride aandrijflijn. De volgende (introductie verwacht in 2023) komt ook als elektrische i5.
NAAR BOVEN
Toyota Carina E
/
Toyota Camry
Naast de Corolla introduceerde Toyota in 1992 de Carina E. Die E moest aangeven dat de auto speciaal voor Europa was ontwikkeld en ook in Europa (het VK) werd gebouwd, ook al had hij veel overeenkomsten met de in Azië verkochte Corona. Die Corona werd opgevolgd door de Camry, die ook in Europa werd verkocht, maar dan als grotere sedan boven de Avensis, de werkelijke opvolger van de Carina E. De Avensis groeide, de Camry verdween van de Europese markt. In 2018 stopte Toyota de productie van de Avensis en vanaf 2019 mag de Camry Hybrid dat gaatje in de Europese markt vullen.
NAAR BOVEN
Mazda 626
/
Mazda6
Tegenwoordig is een sedan in het D-segment geen vanzelfsprekendheid meer. Dat de huidige 6 in de basis alweer uit 2013 stamt, spreekt boekdelen. In 1992 introduceerde Mazda echter maar liefst twee sedans in het D-segment. De eerste daarvan was de 626, waarbij de Europese versie verschilde van de Japanse en Amerikaanse modellen. In Europa kon je de 626 ook als de hierboven afgebeelde liftback krijgen. Die had een in de achterklep geïntegreerde spoiler, een uniek designelement. Wilde je een stationwagon, dan moest je genoegen nemen met de vorige generatie 626.
NAAR BOVEN
Mazda Xedos 6
/
Mazda6
De tweede D-sedan die Mazda in 1992 op de markt bracht, was de Xedos 6. Daarmee werd niet alleen een nieuw model geïntroduceerd, maar ook een nieuw merk - zoals Toyota Lexus heeft. Xedos werd alleen niet het gehoopte succes en al na twee jaar werd de Xedos 6 de Mazda Xedos 6. In 1999 was het over en uit voor dat model, in 2002 voor Xedos als submerk. In dat jaar werd ook de eerste Mazda6 onthuld, die qua ontwerp meer aan de Xedos 6 dan aan de Mazda 626 deed denken. Wat mij betreft kan de huidige 6 dan ook als nakomeling van de Xedos 6 gezien worden.
NAAR BOVEN
Rover 200 Coupé
/
MG5 Electric / Honda Civic e:HEV
Het is alweer 17 jaar geleden dat de MG Rover Group ophield te bestaan. De Chinese Nanjing Automobile Group, die in 2007 fuseerde met het eveneens Chinese SAIC, nam de rechten op de modellen en de merknaam MG over; de merknaam Rover niet. MG is nu weer terug op de Europese markt. Volg je de lijn Rover 200 > Rover 25 > MG ZR, dan kom je uit bij de MG5, "‘s Werelds eerste elektrische stationwagon". Aangezien de 200 was gebaseerd op de Honda Civic, zou je de meest recente Civic ook als nakomeling van de 200 kunnen zien. Een directe opvolger kreeg de 200 Coupé, zoals veel coupés, niet.
NAAR BOVEN
BMW 3-Serie Coupé
/
BMW 4-Serie Coupé
Toen de 3-Serie Coupé op de markt kwam, werd deze carrosserievorm gezien als een afgeleide van de sedan. In zekere zin staat de Coupé echter dichter bij de eerste 3-serie, aangezien hij alleen als tweedeurs verkrijgbaar was. De Coupé uit 1992 lijkt ook een beetje op een tweedeurs sedan. In de loop der jaren kreeg de Coupé steeds meer een eigen uitstraling en in 2014 werd het een aparte modellijn met de cabrio en vierdeurs Gran Coupé onder de naam 4-Serie. De huidige 4er heeft een zeer expressief ontwerp, terwijl zijn voorgangers een eleganter voorkomen hadden.
NAAR BOVEN
Mercedes-Benz S-Klasse Coupé
/
Mercedes-Benz CLS
Sinds de W187 van 1951 heeft Mercedes-Benz altijd een coupé gebouwd van hun vlaggenschip. Ondanks verschillende namen, waaronder SEC en CL, was de S-Klasse Coupé decennialang een vast gegeven. Het was dus geen verrassing dat er van de in 1991 gepresenteerde S-Klasse een jaar later ook een Coupé verscheen. Van de nieuwste S, uit 2020, wordt echter geen coupéversie gebouwd. In 2021 liep daardoor de laatse S-Klasse Coupé van de band. Het huidige model dat daar nog het meest bij in de buurt komt is de CLS, die qua formaat tussen de E- en S-Klasse valt en twee deuren extra heeft.
NAAR BOVEN
Porsche 968 Club Sport
/
Porsche 718 Cayman GT4 RS
De Porsche 968 was een doorontwikkeling van de 944. In 1992 voegde Porsche de Club Sport toe, met een lager gewicht voor betere prestaties op het circuit. Een directe opvolger kreeg het 'instapmodel' van Porsche niet, maar de Cayman kan wel als nakomeling worden gezien. Hoewel de 718 Cayman GT4 RS ook een uitvoering met betere prestaties is, is het een hele andere auto dan de 968 Club Sport. De GT4 RS is iets zwaarder, heeft meer dan het dubbele vermogen en heeft de motor achter de stoelen. De GT4 RS is er ook in een Clubsport-uitvoering. Dat is nog meer dan de 968 CS een circuitauto.
NAAR BOVEN
Mazda RX-7
/
Mazda RX-Vision Concept
Felix Wankel werkte voor NSU toen hij de rotatiemotor uitvond. Mazda raakte al snel geïnteresseerd in deze technologie, ontwikkelde deze verder en gebruikte deze voornamelijk in productieauto's. Een nadeel van de rotatiemotor is een hoger brandstofverbruik dan bij een motor met cilinders en zuigers. Daarom gebruikte Mazda ze vanaf de oliecrises alleen in sportwagens, zoals de RX-7 uit 1992 en de RX-8 uit 2002. Helaas ging de RX-Vision concept car van 2015 niet in productie. Er is dus geen nakomeling van de RX-7 te koop en met de huidige elektrificatie lijkt de kans daarop klein.
NAAR BOVEN
Jaguar XJ220
/
Jaguar F-Type R75
De autowereld is in de afgelopen decennia erg veranderd en zal dat blijven doen. Dat geldt niet alleen voor sedans en SUV's. Kijk bijvoorbeeld naar de Jaguar XJ220: in 1992 was dat een supercar en een van de snelste productieauto's ooit. De XJ220 kreeg nooit een opvolger. De F-Type R75 is nu Jaguars sportieve topmodel, maar geen supercar. Toch heeft de R75 een grotere motor met meer vermogen dan de XJ220 en zit de R75 net iets sneller op de 100 km/h. Tegelijk is de F-type de laatste sportauto van Jaguar met een benzinemotor. In 2023 valt het doek en een eventuele opvolger zal elektrisch zijn.
XJ220: 3498 cc V6, 542 pk/hp, 405 kW (644 Nm), max. 341,7 km/h (212.3 mph), 0-100 km/h in 3,8 sec. (0-60 mph in 3,6 sec.)
F-Type R75: 5000 cc V8, 575 pk/hp, 423 kW (700 Nm), max. 300 km/h (186 mph), 0-100 km/h in 3,7 sec. (0-60 mph in 3,5 sec.)
NAAR BOVEN
Opel Frontera
/
Opel Grandland
Tegenwoordig heeft zo'n beetje elk merk ten minste één SUV in de aanbieding, maar in 1992 liep Opel voor de troepen uit met de Frontera. Naast de vijfdeurs, die op sommige markten de toevoeging Wagon kreeg, was er een driedeurs, die Frontera Sport heette. Opels terreinwagen was een in licentie gebouwde Isuzu, die ook onder allerlei andere merknamen werd verkocht. In 1993 en 1994 was het de bestverkochte terreinauto van Europa. In 1998 volgde de tweede generatie Frontera, in 2006 de Antara en in 2017 de Grandland X, die sinds de facelift in 2021 geen X meer achter z'n naam heeft.
NAAR BOVEN
Opel Monterey
/
Opel Grandland
Net als de Frontera was de Opel Monterey een voor Europa in licentie van Isuzu gebouwde terreinwagen, die leverbaar was als drie- en vijfdeurs en wereldwijd onder verschillende merk- en typenamen werd verkocht. De Monterey was groter en luxer dan de Frontera, maar verkocht ook minder goed. In 1999 viel het doek voor de Opel Monterey, zonder dat er een opvolger kwam. De Grandland is in het huidige Opel-gamma de auto die daar het meest bij in de buurt komt; qua lengte en breedte scheelt het maar een paar centimeter.
NAAR BOVEN
Ferrari 456 GT
/
Ferrari Purosangue
De samenwerking tussen Ferrari en Pininfarina heeft decennialang bloedmooie sportauto's opgeleverd. De 456 GT, wat mij betreft de mooiste van alle auto's die in 1992 zijn geïntroduceerd, hoort daar zeker bij. In het donkerblauw metallic vind ik 'm het mooist. Na de 456 GT gaat Ferrari's vierzits-V12-coupé-bloedlijn verder via de 612 Scaglietti en de FF, hoewel dat al meer een fastback was, en eindigt bij de GTC4Lusso. De Purosangue is ook een vierzits met V12, maar is een vijfdeurs crossover en in die zin geen directe nazaat van de 456 GT.
NAAR BOVEN
Alfa Romeo 155
/
Alfa Romeo Giulia
Met de 155 stapte Alfa Romeo over op voorwielaandrijving, voor veel liefhebbers een tegenvaller. Voorganger 75 had achterwielaandrijving. In 1986 was Alfa Romeo echter overgenomen door Fiat en de 155 deelde zijn platform met de Fiat Tempra en Lancia Dedra. Bij de introductie van de Giulia in 2016 maakte Alfa Romeo de tegenovergestelde beweging: de Giulia kreeg achterwielaandrijving. Toch verkoopt de Giulia tot nu toe minder goed dan de 155, die het op zijn beurt al minder deed dan de 156, 159 en 75. Misschien kan de facelift van 2022 de Giulia een beetje helpen.
NAAR BOVEN
Maserati Ghibli
/
Maserati GranTurismo (2023)
Op het moment van schrijven is er geen nakomeling van de Ghibli te koop, maar al wel aangekondigd: de nieuwe GranTurismo komt in 2023. Net als de Ghibli krijgt de GranTurismo een V6, maar de topversie wordt de elektrische Folgore (Italiaans voor bliksemschicht). Dat tekent opnieuw het verschil tussen 1992 en 2022: de 306 pk van de Ghibli is allang niet meer uitzonderlijk; de GranTurismo Folgore heeft er 761. Het zijn alleen wel fluisterstille paarden die je in 2,7 seconden naar de 100 km/h brengen en dat gebrek aan motorgeluid nog wel even wennen blijven.
NAAR BOVEN
AUTO'S
Bekijk hier een overzicht van alles in de rubriek Auto's.