1992

/

2022


NEW CLASSIC / NEW

Auto's
| 2022

Zo'n 30 jaar geleden begon mijn interesse in auto's serieuze vormen aan te nemen. Als jongetje van 9 begon ik in 1992 mijn eigen fantasie-automerk, waarbij ik echte auto's als voorbeeld nam voor mijn tekeningen. Best een raar idee dat sommige van die auto's, waar ik bij de plaatselijke dealer folders van haalde, vandaag de dag tot de klassieke auto's gerekend worden.

Er is geen officiële definitie van 'klassieke auto', maar in de regel worden auto's van 30 jaar of ouder tegenwoordig gezien als klassieker. Auto's van 1992 zijn dan vanaf dit jaar klassiek (NEW CLASSIC). In deze serie vergelijk ik ze met hun meest recente nakomeling (NEW), voor zover die er is. De automarkt is sinds 1992 namelijk behoorlijk veranderd, zoals je zult zien als je naar beneden scrolt en verder leest. (Er komt elke week een auto bij.)




Toyota Corolla

/

Toyota Corolla


In 1992 introduceerde Toyota een nieuwe generatie Corolla. Die was er als 3- en 5-deurs hatchback, 5-deurs liftback, sedan en stationwagon. Vandaag de dag is de Corolla er als 5-deurs hatchback, sedan en stationwagon. Behalve het vervallen van twee carrosserievarianten lijkt er weinig veranderd. Dat is natuurlijk niet helemaal waar: de hatchback heette in Europa een tijdlang Auris en vooral qua techniek en infotainment is er een flinke generatiekloof. Toch is de Toyota Corolla in deze reeks een van de auto's waarbij er het minst is veranderd in 30 jaar. Never change a winning team.

NAAR BOVEN




Ford Escort

/

Ford Focus


De Ford Escort van 1992 was geen nieuw model, maar een facelift van het model dat toen pas twee jaar op de markt was. In 1995 volgde nóg een facelift, wat wel aangaf dat de Escort zijn beste tijd had gehad. Vanaf 1998 gooide Ford het over een totaal andere boeg met de Focus. Bij het model dat nu in de showroom te vinden is, zijn de scherpe randjes van de eerste Focus wel verdwenen, maar het is wel nog steeds een 'echte' hatchback, waar de Escort meer een liftback was.

NAAR BOVEN




Citroën ZX 3-deurs

/

Citroën C4


Waar de driedeurs hatchback in de jaren 1990 bijna een vast gegeven was in het C-segment, zoek je daar tegenwoordig tevergeefs naar. De Citroën ZX werd in 1991 geïntroduceerd als 5-deurs hatchback, maar vanaf 1992 was er ook een 3-deurs, in 1994 aangevuld met de Break (stationwagon). Ik hou van het opgeruimde en ingetogen ontwerp van de ZX en van de herkenbare dieselroffel van de 1.9. Het verschil met nu kan bijna niet groter zijn: de huidige C4 is een expressief vormgegeven liftback met SUV-trekjes, onder andere verkrijgbaar met elektronische aandrijving.

NAAR BOVEN




Opel Astra sedan

/

Opel Astra


Een sedan in het C-segment was al net zo alledaags als de 3-deurs hatchback, maar is tegenwoordig bijna voorbehouden aan de Duitse 'premiummerken' (die in 1992 nog niet aan C-segmenters deden). De Astra sedan heeft het altijd minder goed gedaan dan de hatchback en in 2004 hield Opel het voor gezien. Met de sedan dan, in Europa. De Astra is er nog steeds, zij het alleen als vijdeurs hatchback en Sports Tourer (stationwagon). Het model heeft geen Amerikaanse genen meer, maar Franse. De huidige Astra is dus Europeser dan ooit.

NAAR BOVEN




Volkswagen Vento

/

Volkswagen Golf


Volkswagen heeft de sedanversie van de Golf altijd verkocht onder een andere naam: Jetta, Vento, Bora, Jetta. Met de Vento (buiten Europa Jetta geheten) wilde VW de sedan wat meer losweken van de Golf. Een duidelijk afwijkend front was echter niet genoeg om te verdozelen dat het een Golf-met-kont was. Echt succesvol werden de sedans niet in Europa, dus is de Jetta van 2018 hier nooit te koop geweest. De hedendaagse Volkswagen die er het meest bij in de buurt komt, is de Golf, verkrijgbaar als 5-deurs hatchback en als Variant (stationwagon).

NAAR BOVEN




Kia Sephia

/

Kia Ceed


In de eerste helft van de jaren 1990 kwam Kia naar Europa, in het ene land wat eerder dan het andere. De Sephia was het eerste zelfontwikkelde model van Kia en was eerst alleen leverbaar als sedan. In 1996 werd daar een hatchback aan toegevoegd, hoewel dat eigenlijk meer een liftback was. De eerste echte hatchback was de Cerato die in 2004 naar Europa kwam en in 2007 werd opgevolgd door de cee'd. De huidige Ceed (inderdaad anders geschreven) was in 2021 één van de weinige hatchbacks in het C-segment waarbij het marktaandeel in Europa uitbreidde in plaats van kromp. Kia is lekker bezig.

NAAR BOVEN




Subaru Impreza

/

Subaru Impreza


De Impreza was een nieuw model voor Subaru in 1992, dat zich als gebruikelijk voor Subaru van de concurrentie wist te onderscheiden met boxermotoren en vierwielaandrijving. Er was een variant die het midden hield tussen een hatchback en stationwagon, maar de sedan zag je vaker. Dat model behaalde namelijk de nodige rallytitels en met de WRX was er ook een straatversie. Tegenwoordig is de Impreza in Europa altijd een hatchback, hoewel het model op sommige Europese markten helemaal niet meer geleverd wordt.

NAAR BOVEN




Mitsubishi Lancer Wagon

/

Mitsubishi Eclipse Cross


Mitsubishi liep een aantal keer voor de mode uit (MPV, SUV, PHEV), maar wist dat niet te verzilveren. Op het moment biedt het merk in de meeste Europese landen nog maar twee of drie modellen aan. Daarvan komt de Eclipse Cross het meest in de buurt van de vroegere Lancer Wagon. Het model van 1992 volgde de sedan, die in 1991 was geïntroduceerd, hoewel de Wagon op sommige Europse markten eerder leverbaar was. De Lancer had veel rally-succes als Evolution, maar ook dat vertaalde zich niet naar de Europese verkopen. Sinds 2017 wordt de Lancer niet meer verkocht in Europa.

NAAR BOVEN




Mitsubishi Colt

/

Mitsubishi Space Star


De Colt van 1992 was in feite de hatchbackversie van de Lancer en dus viel het model in het C-segment. Hij was alleen leverbaar als driedeurs en was zo'n 10 cm korter dan een Golf of Astra. Waar die modellen groeiden, werden de volgende Colts juist wat korter, waardoor het een B-segmenter werd. In 2012 viel het doek voor de Colt en sindsdien neemt de nog iets kleinere Space Star de honneurs waar. Mitsubishi heeft aangekondigd dat er in 2023, naast de Space Star, een nieuwe Colt komt. Afgaande op de teaserfoto (zie de inzet) wordt dat een licht gewijzigde Renault Clio.

NAAR BOVEN




Nissan Micra

/

Nissan Micra


Rond 1990 waren veel compacte auto's aan vervanging toe, en dus kwamen er in het laatste decennium van de vorige eeuw heel wat nieuwe A- en B-segmenters op de markt. De meeste daarvan waren een stuk leuker vormgegeven dan hun voorgangers. Zo ook de Micra van 1992, die de eerste Europese Auto van het Jaar van een Japans merk werd. Door de jaren heen werd de Micra nog wat boller van vorm, tot 2016, toen Nissan het huidige model onthulde. Bij de volgende Micra, een elektrische auto op basis van de komende Renault 5, lijken de ronde vormen weer terug te komen (zie inzet).

NAAR BOVEN




Peugeot 106

/

Toyota Aygo X / Fiat 500 3+1


In 1991 had Peugeot de driedeurs 106 geïntroduceerd, in 1992 volgde de vijfdeurs. De 106 werd opgevolgd door de 107 en 108. Tegenwoordig heeft Peugeot helemaal geen model meer in het A-segment. Wat komt dan het meest in de buurt van een opvolger? De 108 was technisch vrijwel gelijk aan de Toyota Aygo, die in de vorm van de Aygo X wel een opvolger heeft, dus dat is een optie. Verder maakt Peugeot sinds 2021 onderdeel uit van Stellantis, net als onder andere Fiat. De 500e zou heel goed de basis kunnen vormen voor een e-108. De 500e komt als 3+1 het meest in de buurt van een vijfdeurs.

NAAR BOVEN




Subaru Vivio

/

Toyota Aygo X


Nog zo'n leuk kleintje uit 1992: de Subaru Vivio, destijds leverbaar als drie- en vijfdeurs. De Vivio was uitgerust met een motortje met een cilinderinhoud van 658 cc, afgerond 660. De 6 in Romeinse cijfers is VI, en als je dan de 0 vervangt door een O, krijg je VIVIO. Dat doet bovendien denken aan vivid ('helder, levendig, sterk') en dat klinkt natuurlijk lekker levenslustig. Helaas hield die levenslust het maar vol tot 1998. De opvolger van de Vivio kwam niet naar Europa. Gezien het aandeel van Toyota in Subaru, komt de Aygo X daar nog het meest bij in de buurt.

NAAR BOVEN






AUTO'S

Bekijk hier een overzicht van alles in de rubriek Auto's.


AUTO VAN HET JAAR TOP 50

Bekijk de hele Top 50

AUTO VAN HET JAAR 2022

Auto van het Jaar 2022

ERFGOED IN AUTO-ONTWERPEN

Opel Astra